مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

358
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

539
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش درس باکتری شناسی به روش تدریس فعال-مشارکتی با استفاده از کتاب کار تکمیل-فرم

صفحات

 صفحه شروع 2509 | صفحه پایان 2516

چکیده

 زمینه و هدف: در استراتژی رویکردهای نوین آموزشی SPICES, یکی از مهم ترین و اساسی ترین ارکان, دانشجومحور بودن امر آموزش است. یادداشت برداری, یکی از ساده ترین شیوه های افزایش مشارکت دانشجو در یادگیری است. هدف از این مطالعه, طراحی, اجرا و ارزشیابی برنامه مدل تدریس به روش تدریس فعال-مشارکتی توسط کتاب کار تکمیل-فرم, در آموزش درس باکتری شناسی بوده است. مواد و روش ها: این مطالعه در سه مرحله طراحی, اجرا و ارزشیابی, انجام شد. در مرحله طراحی, پیش نویس برنامه از طریق برگزاری جلسات با حضور اساتید گروه های میکروب شناسی و بیماری های عفونی مشخص گردید؛ کتاب کار منطبق با کوریکولوم آموزشی, بر اساس نقشه ذهنی, طراحی شد؛ سپس, تدریس بر اساس کتاب کار و مشارکت دانشجویان در کلاس های درس صورت گرفت. درنهایت, ارزشیابی مطالعه توسط تکمیل فرم ارزشیابی توسط دانشجویان رشته پزشکی و علوم آزمایشگاهی انجام گردید و آنالیز آماری انجام شد. نتایج: نتایج آماری در مقایسه دانشجویان رشته پزشکی و علوم آزمایشگاهی, نشان دهنده بیشترین موارد رضایت دانشجویان در استفاده از کتاب کار, مربوط به گویه پیشنهاد استفاده از کتاب کار برای سایر دروس و کمترین رضایت مندی مربوط به گویه مناسب بودن گرافیک کتاب و طراحی ساختاری کتاب, در هر دو گروه بود. در بررسی معناداری تفاوت بین دو گروه, نتایج نشان داد که مناسب بودن گرافیک کتاب ازنظر دانشجویان رشته پزشکی نسبت به دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی تفاوت معناداری داشته است (049/0 = p). نتیجه گیری: استفاده از کتاب کار تکمیل-فرم, نقش بسزایی در افزایش تعامل و مشارکت دانشجویان در آموزش درس باکتری شناسی پزشکی داشته است. پیشنهاد می شود, ساختاری مشابه با این کتاب جهت تدریس سایر دروس میکروب شناسی, موردبررسی قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پورمنتصری، زهرا، کریمی، شهناز، فریدونی، ژیلا، نجفی پور، سهراب، فرجادفر، اکبر، بازرگانی، زهرا، قائدی، محمد، و عبدالهی، عباس. (1399). طراحی, اجرا و ارزشیابی آموزش درس باکتری شناسی به روش تدریس فعال-مشارکتی با استفاده از کتاب کار تکمیل-فرم. مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا (Journal of Advanced Biomedical Sciences)، 10(3 )، 2509-2516. SID. https://sid.ir/paper/416305/fa

    Vancouver: کپی

    پورمنتصری زهرا، کریمی شهناز، فریدونی ژیلا، نجفی پور سهراب، فرجادفر اکبر، بازرگانی زهرا، قائدی محمد، عبدالهی عباس. طراحی, اجرا و ارزشیابی آموزش درس باکتری شناسی به روش تدریس فعال-مشارکتی با استفاده از کتاب کار تکمیل-فرم. مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا (Journal of Advanced Biomedical Sciences)[Internet]. 1399؛10(3 ):2509-2516. Available from: https://sid.ir/paper/416305/fa

    IEEE: کپی

    زهرا پورمنتصری، شهناز کریمی، ژیلا فریدونی، سهراب نجفی پور، اکبر فرجادفر، زهرا بازرگانی، محمد قائدی، و عباس عبدالهی، “طراحی, اجرا و ارزشیابی آموزش درس باکتری شناسی به روش تدریس فعال-مشارکتی با استفاده از کتاب کار تکمیل-فرم،” مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا (Journal of Advanced Biomedical Sciences)، vol. 10، no. 3 ، pp. 2509–2516، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416305/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button