مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

573
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

722
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مشکلات هیجانی-رفتاری و پرخاشگری در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص

صفحات

 صفحه شروع 169 | صفحه پایان 182

چکیده

 زمینه و هدف: توانایی خواندن و ریاضی در زندگی دانش آموزان نقشی محوری دارد و غفلت از آن می تواند با مشکلات هیجانی-رفتاری همراه شود. با توجه به فراوانی مشکلات سازشی در دانش آموزان با انواع اختلال های یادگیری خاص, پژوهش حاضر با هدف مقایسه مشکلات هیجانی-رفتاری و پرخاشگری در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع تحلیلی-مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش, تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی با و بدون اختلالات یادگیری (ریاضی و خواندن) شهرستان رشت در سال تحصیلی 98-1397 بودند. دانش آموزان دو گروه مبتلا به اختلال نارساخوانی (14 نفر) و حساب نارسایی (16 نفر) به شیوه نمونه گیری در دسترس و دانش آموزان گروه غیرمبتلا (28 نفر) به روش نمونه گیری هدفمند, انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر, پرسشنامه پرخاشگری کودکان دبستانی (شهیم, 1385) و مقیاس درجه بندی والدین کانرز-فرم والدین (1996) بود. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که بین مشکلات هیجانی-رفتاری در گروه های مختلف, تفاوت معنادار وجود دارد (0/01>P, 43/72F=). همچنین نتایج نشان داد که از نظر پرخاشگری, تفاوت در گروه های سه گانه معنادار است (0/01>P, 10/88F=). با توجه به نتایج آزمون تعقیبی گیمز-هاول, این تفاوت به نفع گروه غیرمبتلا بود؛ اما تفاوتی از نظر سطوح پرخاشگری و مشکلات هیجانی-رفتاری بین دو گروه دانش آموزان با اختلال نارساخوانی و حساب نارسایی مشاهده نشد (0/05P>). نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش, دانش آموزان با اختلالات یادگیری خاص مشکلاتی در رفتار هنجاری, تکانشگری, مهارت های بین فردی, و ارتباطی دارند و ممکن است به دلیل همین مشکلات, عملکرد تحصیلی پایینی را تجربه کنند. علاوه بر این چون دانش آموزان با اختلالات یادگیری به طور مداوم شکست را تجربه می کنند, در نتیجه در برابر مشکلات هیجانی-رفتاری, آسیب پذیرتر بوده و مشکلات بیشتری را تجربه می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضائی، سجاد، سفیدکار، شادی، و قربان پورلفمجانی، امیر. (1399). مقایسه مشکلات هیجانی-رفتاری و پرخاشگری در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. سلامت روان کودک (روان کودک)، 7(2 )، 169-182. SID. https://sid.ir/paper/416515/fa

    Vancouver: کپی

    رضائی سجاد، سفیدکار شادی، قربان پورلفمجانی امیر. مقایسه مشکلات هیجانی-رفتاری و پرخاشگری در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1399؛7(2 ):169-182. Available from: https://sid.ir/paper/416515/fa

    IEEE: کپی

    سجاد رضائی، شادی سفیدکار، و امیر قربان پورلفمجانی، “مقایسه مشکلات هیجانی-رفتاری و پرخاشگری در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 7، no. 2 ، pp. 169–182، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416515/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button