Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,523
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,315
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثر بخشی روش های مشاوره گروهی و اقتصاد ژتونی در کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان عقب مانده ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 372 | صفحه پایان 386

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, مقایسه اثر بخشی روش های مشاوره گروهی و اقتصاد ژتونی در کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان پسر عقب مانده ذهنی آموزش پذیر بود. برای این منظور چهار مدرسه ویژه دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر در شهر مشهد به طور تصادفی انتخاب شدند. براساس اجرای پرسشنامه رفتاری کودکان راتر (1967), سی نفر از دانش آموزانی که مشکلات رفتاری داشتند, شناسایی و آنگاه افراد مورد مطالعه به طور تصادفی به سه گروه ده نفری تفسیم شدند. گروه آزمایش اول استفاده کننده از روش مشاوره گروهی, گروه آزمایشی دوم استفاده کننده از روش اقتصاد ژتونی و گروه سوم به عنوان گروه کنترل مشخص گردیدند. همچنین با استفاده از آزمون نقاشی آدمک گودیناف و ماتریس های پیش رونده ریون, سن هوشی افراد مورد مطالعه همتا سازی شد. در گروه آزمایشی اول, آزمودنی ها طی هشت هفته در شانزده جلسه مشاوره گروهی شرکت کردند. در گروه آزمایشی دوم افراد مورد مطالعه طی هشت هفته در مقابل بروز رفتارهای مطلوب توسط معلم, ژتون دریافت می کردند. نتایج به دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس یک عاملی نشان داد که : الف - بین اثر بخشی استفاده از روش مشاوره گروهی و روش اقتصاد ژتونی در کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان عقب مانده ذهنی تفاوت معناداری وجود نداشت. ب - مقایسه نتایج در گروه آزمایشی اول و گروه کنترل, تفاوت ها به نفع گروه آزمایشی اول معنادار بود. ج - مقایسه نتایج در گروه آزمایشی دوم و گروه کنترل نیز, تفاوت ها به نفع گروه آزمایشی دوم معنادار بود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فرخنده، محمدجعفر، و به پژوه، احمد. (1382). مقایسه اثر بخشی روش های مشاوره گروهی و اقتصاد ژتونی در کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان عقب مانده ذهنی. مجله روانشناسی، 7(4 (پیاپی 28))، 372-386. SID. https://sid.ir/paper/416936/fa

Vancouver: کپی

فرخنده محمدجعفر، به پژوه احمد. مقایسه اثر بخشی روش های مشاوره گروهی و اقتصاد ژتونی در کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان عقب مانده ذهنی. مجله روانشناسی[Internet]. 1382؛7(4 (پیاپی 28)):372-386. Available from: https://sid.ir/paper/416936/fa

IEEE: کپی

محمدجعفر فرخنده، و احمد به پژوه، “مقایسه اثر بخشی روش های مشاوره گروهی و اقتصاد ژتونی در کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان عقب مانده ذهنی،” مجله روانشناسی، vol. 7، no. 4 (پیاپی 28)، pp. 372–386، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416936/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا