مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,527
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,648
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

10

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش باورهای انگیزشی در رفتار کمک طلبی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 112 | صفحه پایان 126

چکیده

 پژوهش حاضر, نقش باورهای انگیزشی را در رفتار کمک طلبی و پیشرفت تحصیلی 200 دانش آموز پسر پایه سوم راهنمایی که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند, مورد بررسی قرار داد. به منظور سنجش باورهای انگیزشی (اهداف تکلیف مدار, اهداف بیرونی, اهداف توانایی نسبی, ادراک لیاقت شناختی و ادراک لیاقت اجتماعی) از پرسشنامه محقق ساخته و مقیاس ادارک لیاقت هارتر استفاده شد. رفتار کمک طلبی (پذیرش و اجتناب از کمک طلبی) از طریق پرسشنامه محقق ساخته مورد اندازه گیری قرار گرفت و برای سنجش پیشرفت تحصیلی, از میانگین نمرات دروس دانش آموزان استفاده شد. جهت تحلیل داده ها, از روش آماری تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که: 1)بهترین متغیرهای پیش بینی کننده پذیرش کمک طلبی عبارتند از: اهداف تکلیف مدار و ادراک لیاقت اجتماعی, 2) بهترین متغیر پیش بینی کنندة اجتناب از کمک طلبی. اهداف بیرونی است و 3) رفتار کمک طلبی (پذیرش و اجتناب از کمک طلبی) پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. به طور کلی, نتایج پژوهش حاکی از اهمیت توجه به مؤلفه های انگیزشی ـ اجتماعی در رفتار کمک طلبی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قدم پور، عزت اله، و سرمد، زهره. (1382). نقش باورهای انگیزشی در رفتار کمک طلبی و پیشرفت تحصیلی دانش ‌آموزان. مجله روانشناسی، 7(2 (پیاپی 26))، 112-126. SID. https://sid.ir/paper/417123/fa

    Vancouver: کپی

    قدم پور عزت اله، سرمد زهره. نقش باورهای انگیزشی در رفتار کمک طلبی و پیشرفت تحصیلی دانش ‌آموزان. مجله روانشناسی[Internet]. 1382؛7(2 (پیاپی 26)):112-126. Available from: https://sid.ir/paper/417123/fa

    IEEE: کپی

    عزت اله قدم پور، و زهره سرمد، “نقش باورهای انگیزشی در رفتار کمک طلبی و پیشرفت تحصیلی دانش ‌آموزان،” مجله روانشناسی، vol. 7، no. 2 (پیاپی 26)، pp. 112–126، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/417123/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button