Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,216
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان اثر بخشی روش آموزش الفبای فارسی بر یادگیری دانش آموزان عقب مانده ذهنی با استفاده از علائم و محرکهای خارجی (جایگاه سازی همراه با آوا)

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 50

چکیده

 تحقیق حاضر به بررسی اثر بخشی روش آموزش الفبای فارسی (جایگاه سازی همراه با آوا) بر یادگیری دانش آموزان کم توان ذهنی پرداخته است. هدف اصلی این پژوهش اندازه گیری تأثیر علائم و محرک های خارجی بر یادگیری است (که به صورت نماد و نشانه به دانش آموزان نشان داده میشود) و این که چه میزان یادآوری مطالب آموختنی را افزایش می دهد و چه اندازه بر مدت زمان نگهداری داده ها در حافظه اثر می گذارد. این تحقیق در موفقیت واقعی, دو گروه کنترل و آزمایش را مورد مطالعه قرار داده و سعی داشته تا از دو روش تدریس, روش برتر را مشخص نماید. جامعه آماری مورد نظر 70 نفر از دانش آموزان استثنایی دختر شهر کرمان بوده اند که با استفاده از نمونه گیری تصادفی, یک نمونه به حجم 30 نفر انتخاب شده و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شده اند سپس حروف الفبا با روش متداول به گروه کنترل و روش جایگاه سازی همراه با آوا, به گروه آزمایش آموزش داده شد و سپس از آنها پس آزمون به عمل آمد. داده های به دست آمده از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از آمار توصیفی و همچنین از طریق آزمون T و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش هر چهار فرضیه, تحقیق تأیید شد. استفاده از راهبرد مرور ذهنی, سازماندهی, به کارگیری علائم به عنوان محرکهای فراخوان و آموزش ریتمیک و آهنگین در روش مورد مطالعه موجب گردیده است تا نه تنها یادآوری مواد نزد فراگیر ساده تر باشد بلکه مدت زمان نگهداری این اطلاعات را هم در حافظه افزایش دهد. این نتیجه دانش آموز را قادر می سازد تا حروف آموخته شده را با یکدیگر ترکیب نموده و کلمات بیشتری را به وجود آورده و در خواندن و نوشتن مهارت کافی کسب نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    علوی، سیدحمیدرضا، و ابوحیدری، صدیقه. (1382). بررسی میزان اثر بخشی روش آموزش الفبای فارسی بر یادگیری دانش آموزان عقب مانده ذهنی با استفاده از علائم و محرکهای خارجی (جایگاه سازی همراه با آوا). دانشور رفتار، 10(3 (ویژه مقالات علوم تربیتی 1))، 39-50. SID. https://sid.ir/paper/418253/fa

    Vancouver: کپی

    علوی سیدحمیدرضا، ابوحیدری صدیقه. بررسی میزان اثر بخشی روش آموزش الفبای فارسی بر یادگیری دانش آموزان عقب مانده ذهنی با استفاده از علائم و محرکهای خارجی (جایگاه سازی همراه با آوا). دانشور رفتار[Internet]. 1382؛10(3 (ویژه مقالات علوم تربیتی 1)):39-50. Available from: https://sid.ir/paper/418253/fa

    IEEE: کپی

    سیدحمیدرضا علوی، و صدیقه ابوحیدری، “بررسی میزان اثر بخشی روش آموزش الفبای فارسی بر یادگیری دانش آموزان عقب مانده ذهنی با استفاده از علائم و محرکهای خارجی (جایگاه سازی همراه با آوا)،” دانشور رفتار، vol. 10، no. 3 (ویژه مقالات علوم تربیتی 1)، pp. 39–50، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/418253/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا