Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,400
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تشخیص عقب ماندگی ذهنی براساس معیارهای (انجمن امریکایی عقب ماندگی ذهنی) در گروهی از دانش آموزان آموزشگاه های کودکان استثنایی اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 60

چکیده

 قلمرو تشخیص عقب ماندگی ذهنی به معنای امروزی یکی از قلمروهای مهم کاربرد یافته های تحولی در سطح روان شناسی بالینی است. با توجه به اهمیت شیوه های تشخیص عقب ماندگی ذهنی, این مقاله به بررسی تشخیص عقب ماندگی ذهنی براساس معیارهای انجمن امریکایی عقب ماندگی ذهنی (American Association on Mental RetardationAAMR)) در گروهی از دانش آموزان آموزشگاه های کودکان استثنایی پرداخته است. بدین منظور 121 آزمودنی به طور تصادفی با میانگین سنی 11 سال و 8 ماه از بین دانش آموزان مراکز آموزشی مناطق آموزش و پرورش اصفهان مورد مطالعه قرار گرفته اند. معیارهای انجمن امریکایی عقب ماندگی ذهنی در تشخیص عقب ماندگی ذهنی به طور عمده عبارتند از: الف) بین مقیاس رفتار سازشی لمبرت و آزمون وکسلر رابطه منفی وجود دارد. ب) بین مقیاس سازشی لمبرت و بهره هوشی کلامی رابطه معکوس وجود دارد. ج) بین مقیاس رفتار سازشی لمبرت و بهره هوشی غیرکلامی رابطه معکوس وجود دارد. د) بین مقیاس رفتار سازشی لمبرت و بهره هوشی کلی رابطه معکوس وجود دارد. در این پژوهش, مقیاس هوشی وکسلر و مقیاس رفتار سازشی انجمن عقب ماندگی ذهنی امریکا به عنوان ابزارهای ارزشیابی مورد استفاده قرار گرفتند. داده های به دست آمده با بهره گیری از روشهای آماری توزیع فراوانی, میانگین, انحراف معیار و ضریب همبستگی پیرسن تحلیل شده اند. این تحلیلها نشان میدهند که بین پاره تستهای وکسلر با مقیاس رفتار سازشی لمبرت, رابطه منفی و معنادار (P<0.01) دیده میشود. نتیجه پژوهش آن است که معیارهای تشخیص عقب ماندگی ذهنی امریکا در تشخیص عقب ماندگی ذهنی در کودکان ایرانی معتبر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کجباف، محمدباقر. (1382). بررسی تشخیص عقب ماندگی ذهنی براساس معیارهای (انجمن امریکایی عقب ماندگی ذهنی) در گروهی از دانش آموزان آموزشگاه های کودکان استثنایی اصفهان. دانشور رفتار، 10(1 (ویژه مقالات روان شناسی 1))، 49-60. SID. https://sid.ir/paper/418685/fa

    Vancouver: کپی

    کجباف محمدباقر. بررسی تشخیص عقب ماندگی ذهنی براساس معیارهای (انجمن امریکایی عقب ماندگی ذهنی) در گروهی از دانش آموزان آموزشگاه های کودکان استثنایی اصفهان. دانشور رفتار[Internet]. 1382؛10(1 (ویژه مقالات روان شناسی 1)):49-60. Available from: https://sid.ir/paper/418685/fa

    IEEE: کپی

    محمدباقر کجباف، “بررسی تشخیص عقب ماندگی ذهنی براساس معیارهای (انجمن امریکایی عقب ماندگی ذهنی) در گروهی از دانش آموزان آموزشگاه های کودکان استثنایی اصفهان،” دانشور رفتار، vol. 10، no. 1 (ویژه مقالات روان شناسی 1)، pp. 49–60، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/418685/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا