مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

669
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

237
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نمایشگری های کاروانی در ایران: پژوهشی نظریه پردازانه

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 105

کلیدواژه

شورگانی(ملودراماتیک)Q4
شگفتکاری(گروتسک)Q4
بخش رویداد(اپیزود)Q4
شیوه پالود(استیلیزه)Q4
سان تماشا(دفیله)Q4

چکیده

 پویشها, «کارکنشها» (فعالیتهای) و «پدیده های تماشاگانی» (فنونهای تئاتری) در ایران را, به پژوهش و نظر این پژوهشگر, می توان در نه«ریختار» (فرم, گونه) گنجاند: (1) «نمایشگری آیینی» (RITUALISTICPERFORMANCE), (2) «نمایشگری کاروانی» (PROCESSIONAL PETFORMANCE), (3) «داستانگویی نمایشگرانه» (DRAMRTIC STORYTELLING), (4)«نمایشگر گذارگاهی» (STREET AND OUTDOOR PETFORMANCE), (5) «نمایشگرعروسکی» (PUPPET THEATRE), (6) «نمایش خندستانی» (FATCICAL PLAY), (7) «نمایش سوگرنجهای دین سروان» (PASSIONPGAY), (8) «تماشاگانباختریسان» (تئاتر به سبک غرب) (WESTERNINFLUENCED THEATRE),( 9)«تماشاگان گزینشدرآمیزی»(تئاترالتقاطی,تاتراکلکتیک). (ECLETICTHEATRE) در پژوهش حاضر ریختار شمارة دو: «نمایشگری کاروانی», درکانون نقد و نظریه پردازی قرار گرفته و چنین نتیجه گرفته شده که این «ریختار تماشاگانی»( فرم تئاتری), خود بر بنیاد درونمایه, به سه گونه ی شاخه ای بخش پذیر است: (1) «نمایشگریهای سورکاروانی» ( مانند«میرنوروزی»), (2)«نمایشگریهای سوگکاروانی» (مانند نمایش قالی شویان در مشهد اردهال کاشان), (3)«نمایشگریهای آیفتمندی» (مانند نمایشواره های تمنای باران»). از میان این سه گونة شاخه ای ریختار نمایشگری کاروانی, گونه های نمایگریهای سورکاروانی از میان رفته اند. نمایشگریهای سوگکاروانی که در دوران پیش از اسلام در ایران رواج داشته اند- و «سوگ سیاوش» نمونه ی برجسته ی آن بوده است- نیز از میان رفته اند. لیکن نمونه هایی که وابسته به مذهب تشیع می باشند, همه ساله برگزار می گردند. «نمایشگریهای آیفتمندی» که نمونه ی کلان آن نمایشهای« تمنای باران» بوده است, به تدریج جنبه های نمایشی خود را از دست داده اند و جنبه های نیایشی به خود گرفته اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ناظرزاده کرمانی، فرهاد. (1382). نمایشگری های کاروانی در ایران: پژوهشی نظریه پردازانه. هنرهای زیبا، -(13)، 93-105. SID. https://sid.ir/paper/419236/fa

    Vancouver: کپی

    ناظرزاده کرمانی فرهاد. نمایشگری های کاروانی در ایران: پژوهشی نظریه پردازانه. هنرهای زیبا[Internet]. 1382؛-(13):93-105. Available from: https://sid.ir/paper/419236/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد ناظرزاده کرمانی، “نمایشگری های کاروانی در ایران: پژوهشی نظریه پردازانه،” هنرهای زیبا، vol. -، no. 13، pp. 93–105، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/419236/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button