Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,783
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

309
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان افسردگی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، 1379

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 84

چکیده

 افسردگی یکی از اختلالات شایعی می باشد که هر فردی را تحت تاثیر قرار می دهد و متعلق به قشر خاصی نیست ولی برخی افراد جامعه بدلیل موقعیت خاص نسبت به این اختلال آسیب پذیرترند که از جمله می توان به دانشجویان اشاره نمود. افسردگی علاوه بر اینکه زندگی را برای فرد مبتلا تلخ خواهد نمود, از پیشرفت و اعتلای فرد, همچنین توانایی انجام اعمال و وظایفی که بر عهده وی می باشد نیز جلوگیری خواهد نمود و خود این امر باعث اختلال در سلامت و پیشرفت جامعه و عواقب ناشی از آن خواهد شد خصوصا اینکه دانشجویان رشته های پرستاری, مامایی و تکنسین اطاق عمل هر کدام به نحوی درگیر حفظ سلامت جسمی و روانی افراد جامعه هستند, با تشخیص به موقع و زود هنگام این اختلال در دانشجویان, فرصتی برای پیشگیری اولیه و یا جلوگیری از پیشرفت و وخامت آن و نهایتا تامین بهداشت روانی برای آنان و جامعه فراهم می گردد. پژوهش حاضر یک تحقیق توصیفی بوده و جامعه مورد پژوهش عبارتند از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان که در این پژوهش کلیه دانشجویان دانشکده مورد بررسی قرار گرفته اند. محیط پژوهش نیز دانشکده پرستاری و مامایی زنجان می باشد. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ای در دو بخش بود که در قسمت اول خصوصیات فردی اطلاعات دموگرافیک و در قسمت دوم 21 سوال مربوط به سنجش میزان افسردگی (تست افسردگی بک) مورد پرسش قرار گرفتند یافته های پژوهش نشان دادند که از 148 دانشجوی مورد پژوهش 48.6% افراد دچار افسردگی با درجات مختلفی بودند (از حد کمی افسرده تا بیش از حد) و 26.3% دانشجویان نیز دچار افسردگی بالینی بودند (یعنی نمره تست بک آنها از 18 به بالا بود و در اینجا موارد کمی افسرده هم در زمره افراد طبیعی لحاظ شده اند). شیوع افسردگی بالینی در خصوص دانشجویان رشته پرستاری 23.4%, در مورد دانشجویان رشته تکنسین اطاق عمل 43.4% و در خصوص دانشجویان رشته کاردانی مامایی 21.4% بود. آزمون آماری کای دو نیز ارتباط معنی داری را بین افسردگی دانشجویان و ترم تحصیلی, تعداد خواهران و برادران, وجود بیماری عمده جسمی و یا روحی در خودشان, وجود مشکل عمده روحی در اعضای خانواده و همچنین وقوع اتفاق (اتفاقات) عمده در طول سال گذشته نشان داد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رشیدی زاویه، فریبا. (1380). بررسی میزان افسردگی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان, 1379. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، 9(36)، 75-84. SID. https://sid.ir/paper/419466/fa

Vancouver: کپی

رشیدی زاویه فریبا. بررسی میزان افسردگی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان, 1379. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)[Internet]. 1380؛9(36):75-84. Available from: https://sid.ir/paper/419466/fa

IEEE: کپی

فریبا رشیدی زاویه، “بررسی میزان افسردگی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان, 1379،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، vol. 9، no. 36، pp. 75–84، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/419466/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا