مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,629
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,598
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

11

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی و حساسیت زدایی منظم در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 21

چکیده

 در این پژوهش, اثر بخشی دو روش آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی حسایسیت زدایی منظم در درمان اضطراب امتحان دانش آموزان دوم دبیرستان شهر اهواز مورد بررسی قرار گرفت. نمونه این پژوهش شامل 180 نفر از دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان بود که بعد از مصاحبه بالینی به طور تصادفی به گروههای آزمایشی و کنترل گمارده شدند. در این پژوهش شش گروه وجود داشت (هر گروه 30 نفر): دو گروه آموزش ایمن سازی در مقاابل تنیدگی (پسر و دختر), دو گروه حساسیت زدادیی منظم (پسر و دختر) و دو گروه کنترل (پسر و دختر). دو روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی و حساسیت زدادیی منظم به عنوان روش های مداخله بکار برده شد. سیاهه اضطراب امتحان و مصاحبه روانشناختی به عنوان ابزارهای تحقیق مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس با اندازه های مکرر بر روی تفاضل نمره های پیش آزمون - پس آزمون و پیش آزمون - پیگیری نشان داد که بین گروههای آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی, حساسیت زدایی و گواه در اضطراب امتحان تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج آزمون چند مقایسه ای توکی نیز نشان داد که اضطراب امتحان در گروه های آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی و حساسیت زدایی منظم در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری کاهش یافت. نتایج حاصل از بررسی مقایسه ای روشهای درمانی نشان داد که روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی در کاهش مؤلفه نگرانی اضطراب امتحان در مقایسه با روش حساسیت زدایی منظم, مؤثرتر و کارآمدتر است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ابوالقاسمی، عباس، مهرابی زاده هنرمند، مهناز، نجاریان، بهمن، و شکرکن، حسین. (1383). اثر بخشی روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی و حساسیت زدایی منظم در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجله روانشناسی، 8(1 (پیاپی 29))، 3-21. SID. https://sid.ir/paper/419641/fa

Vancouver: کپی

ابوالقاسمی عباس، مهرابی زاده هنرمند مهناز، نجاریان بهمن، شکرکن حسین. اثر بخشی روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی و حساسیت زدایی منظم در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجله روانشناسی[Internet]. 1383؛8(1 (پیاپی 29)):3-21. Available from: https://sid.ir/paper/419641/fa

IEEE: کپی

عباس ابوالقاسمی، مهناز مهرابی زاده هنرمند، بهمن نجاریان، و حسین شکرکن، “اثر بخشی روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی و حساسیت زدایی منظم در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان،” مجله روانشناسی، vol. 8، no. 1 (پیاپی 29)، pp. 3–21، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/419641/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button