مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

978
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

479
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان تاثیر آموزش تبادلی راهبردها بر بهبود درک مطلب

صفحات

 صفحه شروع 300 | صفحه پایان 320

چکیده

روش آموزش تبادلی راهبردهای درک و فهم خواندن یکی از روش های آموزش شناختی و فراشناختی است که برای دانش آموزان ضعیف دوره ابتدایی طرحریزی شده است. هدف از این پژوهش بررسی میزان تاثیر روش آموزش تبادلی راهبردهای درک و فهم خواندن بر بهبود درک مطلب دانش آموزان ضعیف در درک مطلب پایه پنجم ابتدایی بود. در این پژوهش آزمودنی ها 60 نفر دانش آموز (30 دختر و 30 پسر) ضعیف در درک مطلب پایه پنجم ابتدایی بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. این تعداد به طور تصادفی در سه گروه 20 نفری (یک گروه آزمایشی و دو گروه گواه) قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 20 جلسه 100 دقیقه ای, آزمایش چهار راهبرد درک مطلب را با استفاده از روش آموزش تبادلی راهبردها دریافت کردند. گروه گواه اول, همان مطالب را به شیوه سنتی, همراه با تمرین تکالیف مربوط به راهبردها و تعریف راهبردها دریافت کردند. گروه گواه دوم, بدون هیچ گونه مداخله ای همان مطالب را به روش سنتی دریافت کردند. به منظور جمع آوری اطلاعات از آزمون های درک مطلب (غیر درسی و درسی), آزمون هوشی کتل, فرم نشانگان نارساخوانی, پرسشنامه ارزیابی درک مطلب و ویژگیهای جمعیت شناختی, استفاده شد. نتایج تحلیل و اریانس چند متغیری (مانوا) نشان داد که روش آموزش تبادلی راهبردها منجر به بهبود عملکرد درک مطلب (غیر درسی و درسی) گروه آموزشی در مقایسه با گروههای گواه گردید (0.001>p)

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برزگری، صغری، نشاط دوست، حمیدطاهر، و مولوی، حسین. (1382). بررسی میزان تاثیر آموزش تبادلی راهبردها بر بهبود درک مطلب. مجله روانشناسی، 7(3 (پیاپی 27))، 300-320. SID. https://sid.ir/paper/419821/fa

    Vancouver: کپی

    برزگری صغری، نشاط دوست حمیدطاهر، مولوی حسین. بررسی میزان تاثیر آموزش تبادلی راهبردها بر بهبود درک مطلب. مجله روانشناسی[Internet]. 1382؛7(3 (پیاپی 27)):300-320. Available from: https://sid.ir/paper/419821/fa

    IEEE: کپی

    صغری برزگری، حمیدطاهر نشاط دوست، و حسین مولوی، “بررسی میزان تاثیر آموزش تبادلی راهبردها بر بهبود درک مطلب،” مجله روانشناسی، vol. 7، no. 3 (پیاپی 27)، pp. 300–320، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/419821/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button