Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

8,808
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,834
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

9

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل مهم افت تحصیلی در دبیرستانهای پسرانه شهرستان اهواز

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 114

کلیدواژه

چکیده

 برای بررسی عوامل مهم افت تحصیلی در دبیرستانهای پسرانه شهرستان اهواز, به 400 نفر از دانش آموزان پایه های اول تا چهارم سه رشته ریاضی, تجربی (انسانی که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند, دو مقیاس علل افت تحصیلی و شاخص افت تحصیلی داده شد. این دو پرسشنامه توسط پژوهشگران ساخته شده اند. در این پژوهش چهار فرضیه مورد آزمون قرار گرفتند که عبارتند از: 1. عوامل مختلف حاصل از تحلیل عوامل با تعداد مردودیهای دوران تحصیل دانش آموزان همبستگی ساده دارند. 2. عوامل مختلف حاصل از تحلیل عوامل با تعداد تجدیدیهای دوران تحصیل دانش آموزان همبستگی ساده دارند. 3. عوامل مختلف حاصل از تحلیل عوامل با تعداد مردودیهای دوران تحصیل دانش آموزان همبستگی چند گانه دارند. 4. عوامل مختلف حاصل از تحلیل عوامل با تعداد تجدیدیهای دوران تحصیل دانش آموزان همبستگی چندگانه دارند. تحلیل عوامل روی داده های حاصل از مقیاس علل افت تحصیلی 10 عامل را به عنوان عوامل مهم افت تحصیلی در دبیرستانهای اهواز مشخص ساخت که عبارتند از: 1. مسائل مربوط به برنامه ریزی آموزشی, 2. مشکلات خانوادگی و سلامتی, 3. مشکلات محیطی, 4. مسائل اجتماعی – رفتاری, 5. مسائل مربوط به رشد, 6. مسائل مربوط به امتحان, 7. مسائل مربوط به کتب درسی, 8. مسائل آموزشی, 9. مسائل عمومی, 10. اختلافات خانوادگی, از اینها, عوامل برنامه ریزی آموزشی, مسائل مربوط به امتحان, مسائل مربوط به کتب درسی و مسائل آموزشی با شاخص «میزان مردودی» همبستگی پایین ولی معنی دار دارند. همچنین عوامل مشکلات خانوادگی و سلامتی, مشکلات محیطی – آموزشگاهی, مسائل آموزشی, مسائل عمومی و اختلافات خانوادگی با میزان تجدیدی آزمودنیها, همبستگی مثبت معنی دار دارند. تحلیل رگرسیون چندگانه مرحله ای آشکار ساخت که تنها عامل 6, یعنی مسائل مربوط به امتحان, با میزان مردودی دانش آموزان همبستگی مستقل دارد, در حالی که عوامل 2, 9, 8, و 3, یعنی عوامل مشکلات خانوادگی و وضعیت سلامتی, مسائل عمومی, مسائل آموزشی, و مشکلات محیطی آموزشگاهی با میزان تجدیدی دانش آموزان همبستگی چندگانه دارند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شکرکن، حسین، حقیقی، جمال، و پولادی، محمدعلی. (1379). بررسی عوامل مهم افت تحصیلی در دبیرستانهای پسرانه شهرستان اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 7(4-3)، 103-114. SID. https://sid.ir/paper/419855/fa

Vancouver: کپی

شکرکن حسین، حقیقی جمال، پولادی محمدعلی. بررسی عوامل مهم افت تحصیلی در دبیرستانهای پسرانه شهرستان اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی[Internet]. 1379؛7(4-3):103-114. Available from: https://sid.ir/paper/419855/fa

IEEE: کپی

حسین شکرکن، جمال حقیقی، و محمدعلی پولادی، “بررسی عوامل مهم افت تحصیلی در دبیرستانهای پسرانه شهرستان اهواز،” مجله علوم تربیتی و روانشناسی، vol. 7، no. 4-3، pp. 103–114، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/419855/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا