مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

9,038
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

6,003
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مبانی نظری الگوهای ارزشیابی آموزشی

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 143

چکیده

 به هنگام ارزشیابی آموزشی تصمیم های متعددی باید اتخاذ گردد. دانش و معرفت هایی که به ارزشیاب در تصمیم گیری های خود کمک می کنند «مبانی» نامیده می شوند. سوال ابن است که مبانی ارزشیابی آموزشی چه هستند. در این مقاله تلاش می شود تا بر پایه توصیفی از فعالیت های عمده ارزشیابی آموزشی مبانی اصلی آن با «عناوین اخلاقی», «معرفت شناختی» و «سیاسی» معرفی می شوند در بحث از مبانی اخلاقی, به مساله «ارزش» در فرایند ارزشیابی اشاره می شود و از عینی گرایی و ذهنی گرایی اخلاقی سخن به میان می آید و به دو مکتب عمده ذهنی گرایی اخلاقی, یعنی سودمندگرایی و شهود گرایی پرداخته می شود در بحث از مبانی معرفت شناختی, انگاره های تجربی گرایی, طبیعت گرایی و تعددگرایی معرفی می شوند و با طرح متغیر های اساسی هر یک از آنها, مقایسه ای بین آنها انجام می شود در بحث از مبانی سیاسی, دو جهت گیری اساس «تاکید بر نقش دولت» و «تاکید بر نقش عامه» و بنیادها و پیامد های هر یک از آنها مورد نظر قرار می گیرد در ضمن توضیح هر یک از مبانی, به ذکر جایگاه هر یک از الگو های ارزشیابی اقدام می شود و در پایان نیز ارتباط الگوهای ارزشیابی با جنبه های مختلف هر یک از مبانی اخلاقی, سیاسی و معرفت شناسی نشان داده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسی پور، نعمت اله. (1381). مبانی نظری الگوهای ارزشیابی آموزشی . پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 8(2-1 (24-23))، 119-143. SID. https://sid.ir/paper/420015/fa

    Vancouver: کپی

    موسی پور نعمت اله. مبانی نظری الگوهای ارزشیابی آموزشی . پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1381؛8(2-1 (24-23)):119-143. Available from: https://sid.ir/paper/420015/fa

    IEEE: کپی

    نعمت اله موسی پور، “مبانی نظری الگوهای ارزشیابی آموزشی ،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 8، no. 2-1 (24-23)، pp. 119–143، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/420015/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button