مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,376
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

395
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

13

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباطات بین بخشی و هدفگذاری افزایش اشتغال کشور

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 135

چکیده

 با بررسی روابط بین بخشی می توان گفت که برای جهش اقتصاد کشور باید بخشهای شیشه, سیمان, معدن, کانی غیر فلزی,فولاد, چوب, شیمیایی, مس, آب و برق فعالیت بیشتری کنند.بخشهای صنایع غذایی, آلومینیم مس و فولاد قابلیت آن را دارند که تقاضا برای تولیدات واسطه ای سایر بخشها را بیش از بخشهای دیگر افزایش دهند و در مجموع بخشهای فولاد, مس, آلومینیم, سیمان, چوب, شیشه, کانی غیر فلزی و شیمیایی از لحاظ ارتباط با سایر بخشها اعم از پسین وپیشین, در شدت بیشتر قرار دارند. سهم زیادی از تولیدات بخشهای ماشین آلات, فولاد و شیمیایی وارداتی است و سهم واردات واسطه ای بخشهای آلومینیم, شیمیایی, فولاد و ماشین آلات از تولیدات آنها بیش از سایر بخشهاست.نیاز بخشهای آلومینیم, صنایع غذایی و فولاد به محصولات واسطه ای سایر بخشها بیش از آنهای دیگر است و این بخشها را می توان پیشرو و موتور محرکه اقتصاد قلمداد کرد. بخشهای شیمیایی, کشاورزی و خدمات بیشترین داده ها را برای بخشهای دیگر فراهم می کنند.پیوند پسین بخشهای آلومینیم, نساجی و مس وپیوند پیشین بخش آلومینیم در ارتباط با شمار اندکی از بخشهاست ولی بخشهای ساختمان, سیمان و کانی غیر فلزی با شمار بسیاری از بخشهای اقتصاد در قالب تامین محصولات واسطه ای آنها ارتباط دارند. قدرت انتشار بخش صنایع غذایی, پس از حذف تاثیر واردات, از همه بخشها بیشتر است.همچنین بخشهای کشاورزی و خدمات (حمل ونقل, انبارداری و ارتباطات, بازرگانی), پس از حذف تاثیر واردات, هنگام افزایش تولید سایر بخشها حساسترند. بر اساس بررسیهای مبتنی بر جدول داده-ستانده سال1370, بخش کشاورزی تامین کننده کالاهای واسطه ای سایر بخشها و وابستگی آن به تولیدات واسطه ای بخشهای دیگر کمتر است و در ردیف بخشهای تقریبا خود کفا طبقه بندی می شود.این بخش به عنوان محرک تولید, پایین تر از میانگین بخشها قرار دارد و رشد آن سبب رشد شدید سایر بخشها نخواهد شد.بخش کشاورزی از لحاظ مبادلات, در سطح میانگین بخشها قرار دارد.با حذف اثر واردات واسطه ای , بخش کشاورزی همچنان تامین کننده مواد واسطه ای داخلی بخشهای دیگر باقی خواهند ماند. بخش کشاورزی پس از بخش خدمات موسسات مالی, بانک و بیمه می تواند در ایجاد اشتغال جدید در کشور بیشترین اثر را داشته باشد.برای رفع تنگنای بیکاری باید تقاضای نهایی این بخش را افزایش داد.برای ایجاد یک میلیون شغل جدید تقاضای نهایی بخش کشاورزی باید به میزان20 هزار میلیارد ریال یا 16% افزایش یابد.چناچه صادرات کالاهای کشاورزی حدود2.3 میلیارد دلار افزایش ابد, یک میلیون شغل جدید در اقتصاد کشور ایجاد می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بیدآبادی، بیژن. (1383). ارتباطات بین بخشی و هدفگذاری افزایش اشتغال کشور. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 12(46)، 107-135. SID. https://sid.ir/paper/420385/fa

Vancouver: کپی

بیدآبادی بیژن. ارتباطات بین بخشی و هدفگذاری افزایش اشتغال کشور. اقتصاد کشاورزی و توسعه[Internet]. 1383؛12(46):107-135. Available from: https://sid.ir/paper/420385/fa

IEEE: کپی

بیژن بیدآبادی، “ارتباطات بین بخشی و هدفگذاری افزایش اشتغال کشور،” اقتصاد کشاورزی و توسعه، vol. 12، no. 46، pp. 107–135، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/420385/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button