مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,259
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

10

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بهره وری در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی

صفحات

 صفحه شروع 68 | صفحه پایان 72

چکیده

 تکامل حرفه یک مساله جدی و حیاتی در آموزش علوم مختلف گروه پزشکی, از جمله آموزش پرستاری و مامایی است. لذا برنامه های آموزشی این رشته ها باید به گونه ای طراحی شوند که علاوه بر رشد و توسعه فکری دانشجویان, زمینه جهت کسب تبحر و مهارت بالینی دانشجویان مساعد گردد. از آنجا که نظرات و ایده های دانشجویان به عنوان عنصر آموزشی می تواند راهگشای برنامه های آینده باشد, پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان بهره وری در کارآموزیهای بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی انجام گرفت. حجم نمونه این پژوهش شامل 138 دانشجوی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بوده و ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش مشخصات فردی و معیارهای بهره وری در آموزش بالینی پرستاری و مامایی بر اساس مقیاس 5 درجه ای لیکرت بود. در بخش بررسی بهره وری, سه رکن اساسی در بهره وری شامل منابع انسانی, تجهیزات و امکانات آموزشی و زمان, مورد بررسی قرار گرفتند. سپس پاسخها نمره گذاری شده و نتایج بر اساس امتیازات کسب شده به سه دسته مساوی تقسیم و به صورت بهره وری ضعیف, متوسط و خوب طبقه بندی شد. طبق نتایج بدست آمده, میانگین امتیازات کلی بهره وری در کارآموزیهای بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی 18.38±106.65 (بهره وری متوسط) بوده است. به علاوه با مقایسه میانگین امتیازات دانشجویان پرستاری و مامایی مشخص شد که امتیاز بهره وری دانشجویان مامایی از منابع انسانی بیش از دانشجویان پرستاری بوده است (0.03=P و 4.71=F). بررسی معیارهای بهره وری حاکی از آن است که بیش از نیمی از دانشجویان مورد مطالعه اهداف کارآموزی و وظایف آنها در محیط بالینی برایشان مشخص نیست. 59.4 درصد از دانشجویان مورد بررسی معتقد بودند که امکانات بخشهای بالینی به ندرت با آموخته های پراتیک و تئوری دانشکده آنها هماهنگی دارد. همچنین علیرغم ادعای حضور مرتب بالینی جهت پاسخگویی و رفع مشکلات خود و نیز کافی و مناسب دانستن مدت زمان کارآموزی, اکثریت دانشجویان معتقد بودند که مهارت کافی جهت اشتغال بکار در حرفه آینده را کسب نکرده و از آینده دوره آموزشی خود رضایت چندانی نداشتند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فرنیا، فرحناز. (1379). بهره‌ وری در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 8(2 (ویژه نامه آموزش پزشکی))، 68-72. SID. https://sid.ir/paper/420391/fa

Vancouver: کپی

فرنیا فرحناز. بهره‌ وری در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد[Internet]. 1379؛8(2 (ویژه نامه آموزش پزشکی)):68-72. Available from: https://sid.ir/paper/420391/fa

IEEE: کپی

فرحناز فرنیا، “بهره‌ وری در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، vol. 8، no. 2 (ویژه نامه آموزش پزشکی)، pp. 68–72، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/420391/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button