Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,247
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

10

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بهره وری در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی

صفحات

 صفحه شروع 68 | صفحه پایان 72

چکیده

 تکامل حرفه یک مساله جدی و حیاتی در آموزش علوم مختلف گروه پزشکی, از جمله آموزش پرستاری و مامایی است. لذا برنامه های آموزشی این رشته ها باید به گونه ای طراحی شوند که علاوه بر رشد و توسعه فکری دانشجویان, زمینه جهت کسب تبحر و مهارت بالینی دانشجویان مساعد گردد. از آنجا که نظرات و ایده های دانشجویان به عنوان عنصر آموزشی می تواند راهگشای برنامه های آینده باشد, پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان بهره وری در کارآموزیهای بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی انجام گرفت. حجم نمونه این پژوهش شامل 138 دانشجوی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بوده و ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش مشخصات فردی و معیارهای بهره وری در آموزش بالینی پرستاری و مامایی بر اساس مقیاس 5 درجه ای لیکرت بود. در بخش بررسی بهره وری, سه رکن اساسی در بهره وری شامل منابع انسانی, تجهیزات و امکانات آموزشی و زمان, مورد بررسی قرار گرفتند. سپس پاسخها نمره گذاری شده و نتایج بر اساس امتیازات کسب شده به سه دسته مساوی تقسیم و به صورت بهره وری ضعیف, متوسط و خوب طبقه بندی شد. طبق نتایج بدست آمده, میانگین امتیازات کلی بهره وری در کارآموزیهای بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی 18.38±106.65 (بهره وری متوسط) بوده است. به علاوه با مقایسه میانگین امتیازات دانشجویان پرستاری و مامایی مشخص شد که امتیاز بهره وری دانشجویان مامایی از منابع انسانی بیش از دانشجویان پرستاری بوده است (0.03=P و 4.71=F). بررسی معیارهای بهره وری حاکی از آن است که بیش از نیمی از دانشجویان مورد مطالعه اهداف کارآموزی و وظایف آنها در محیط بالینی برایشان مشخص نیست. 59.4 درصد از دانشجویان مورد بررسی معتقد بودند که امکانات بخشهای بالینی به ندرت با آموخته های پراتیک و تئوری دانشکده آنها هماهنگی دارد. همچنین علیرغم ادعای حضور مرتب بالینی جهت پاسخگویی و رفع مشکلات خود و نیز کافی و مناسب دانستن مدت زمان کارآموزی, اکثریت دانشجویان معتقد بودند که مهارت کافی جهت اشتغال بکار در حرفه آینده را کسب نکرده و از آینده دوره آموزشی خود رضایت چندانی نداشتند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فرنیا، فرحناز. (1379). بهره‌ وری در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 8(2 (ویژه نامه آموزش پزشکی))، 68-72. SID. https://sid.ir/paper/420391/fa

Vancouver: کپی

فرنیا فرحناز. بهره‌ وری در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد[Internet]. 1379؛8(2 (ویژه نامه آموزش پزشکی)):68-72. Available from: https://sid.ir/paper/420391/fa

IEEE: کپی

فرحناز فرنیا، “بهره‌ وری در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، vol. 8، no. 2 (ویژه نامه آموزش پزشکی)، pp. 68–72، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/420391/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا