مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

815
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

227
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آزادسازی خدمات در کشورهای در حال توسعه

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 164

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 خدمات مبتنی بر دانش و تکنولوژی، اکنون به نقطه ای رسیده است که توسعه خدمات؛ نه تنها به عنوان اثر و نتیجه توسعه، بلکه به عنوان پیش شرط رشد اقتصادی مطرح گردیده است. بسیاری از خدمات که در گذشته غیر قابل مبادله بودند، اکنون توسط رشد تکنولوژی اطلاعات و گسترش شبکه اینترنت به فعالیتهای قابل مبادله تبدیل شده اند. کشورهای در حال توسعه، به منظور افزایش صدور خدمات؛ با توسل به شبکه های ارتباط جهانی تلاش می کنند؛ در مقابل سرعت تغییر تقاضای مصرف کنندگان، واکنش سریع تری نشان دهند و با دسترسی به بازار خدمات بین المللی، کیفیت ارایه خدمات خود را ارتقاء بخشند. در دهه های 1990، تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه، بخش خدمات خود را گسترش دادند و سهم بخش خدمات، نسبت به بخش کشاورزی و صنعت در تولید ناخالص داخلی کشورها، افزایش یافته است. صادرات خدمات تجاری نیز در دهه فوق، در اکثر کشورهای جهان افزایش داشته است. سهم «سایر خدمات» در صادرات خدمات تجاری، نسبت به سهم خدمات حمل و نقل و خدمات مسافری، تقریبا در همه کشورهای جهان افزایش یافته است، اما فقدان اقلام جزئی در بخش «سایر خدمات»، اطلاعات کافی و درستی ارائه نمی دهد. خدمات واسطه ای؛ از قبیل خدمات تامین مالی، مخابرات و حمل و نقل هوایی، نقش مهمی در ایجاد هزینه های تولید دارند و بالا بودن آنها موجب ناکارایی اقتصادی و افزایش هزینه های حمایتی می شود. رهایی از برخی محدودیت ها در بخش خدمات، می تواند منافع زیادی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان یک کشور داشته باشد. آزادسازی همراه با مقررات زدایی در بخش هایی از خدمات، قادر است بسیاری از هزینه های اساسی را کاهش دهد. کاهش هزینه ها، به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، اجازه می دهد که تولید و صادراتشان را افزایش دهند و واحدهای بزرگ نیز به سمت تخصصی شدن پیش روند و عرضه کنندگان خارجی آزادی عمل بیشتری در ارائه خدمات پیدا کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیدعلی اکبر، شکوه السادات. (1381). آزادسازی خدمات در کشورهای در حال توسعه. پژوهشنامه اقتصادی، 2(1 (پیاپی 4))، 143-164. SID. https://sid.ir/paper/420601/fa

    Vancouver: کپی

    سیدعلی اکبر شکوه السادات. آزادسازی خدمات در کشورهای در حال توسعه. پژوهشنامه اقتصادی[Internet]. 1381؛2(1 (پیاپی 4)):143-164. Available from: https://sid.ir/paper/420601/fa

    IEEE: کپی

    شکوه السادات سیدعلی اکبر، “آزادسازی خدمات در کشورهای در حال توسعه،” پژوهشنامه اقتصادی، vol. 2، no. 1 (پیاپی 4)، pp. 143–164، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/420601/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button