مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,319
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

283
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی پیشینه اجتماعی متقاضیان ورود به آموزش ‎عالی در سال 1382

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 123

چکیده

 نقش پیشینه خانوادگی در پیشرفت تحصیلی از جمله مسائلی است که اندیشمندان علوم تربیتی و آموزشی همواره در تبیین و میزان تأثیر آن کوشیده اند. میزان تأثیر آموزش و ارتقای تحصیلی در فرایند قشربندی اجتماعی نیز مورد توجه خاص جامعه شناسان است.در این مقاله میزان تأثیر پیشینه خانوادگی داوطلبان آزمون سراسری سال 1382 از قبیل میزان تحصیلات والدین, نوع شغل والدین و اعضای خانواده داوطلبان بر نمره کل آنان و در نتیجه, ورود به آموزش عالی بررسی شده است. تعداد و نسبت داوطلبان پذیرفته شده از طبقات اجتماعی مختلف (طبقه بالا, متوسط و پایین) و در نتیجه, نقش سیاستهای پذیرش دانشجو در ایجاد فرصتهای برابر آموزشی و در فرایند قشربندی اجتماعی داوطلبان نیز بررسی شده است.داده های مورد نیاز از طریق بررسی اسناد و مدارک موجود در سازمان سنجش و فرم نظرخواهی از  1082856 نفر از داوطلبان آزمون سراسری سال 1382 جمع آوری شد. . برای تجزیه و تحلیل داده های آماری مربوط به نمره کل داوطلبان, وضعیت توزیع هر یک ازمتغیرهای پیشینه خانوادگی و تعداد داوطلبان پذیرفته شده از طبقات اجتماعی مختلف به ترتیب از آزمونt و آنالیز واریانس, جداول فراوانی و درصد و نسبت استفاده شد.نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که :1. میزان تحصیلات و نوع شغل والدین بر نمره کل داوطلبان و در نتیجه, در پذیرش آنان تأثیر بسیاری دارد؛ 2. تعداد اعضای خانواده داوطلبان بر نمره کل داوطلبان موثر است؛ 3. در طبقه اجتماعی بالا نسبت پذیرفته شدگان بیشتر از نسبت داوطلبان شرکت کننده این .طبقه است؛ این نسبتها برای طبقه اجتماعی متوسط تقریباً برابر و برای طبقه اجتماعی پایین به مراتب کمتر است. 

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دهنوی، حسنعلی. (1383). بررسی پیشینه اجتماعی متقاضیان ورود به آموزش ‎عالی در سال 1382 . پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 10(4 (34))، 93-123. SID. https://sid.ir/paper/421186/fa

    Vancouver: کپی

    دهنوی حسنعلی. بررسی پیشینه اجتماعی متقاضیان ورود به آموزش ‎عالی در سال 1382 . پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1383؛10(4 (34)):93-123. Available from: https://sid.ir/paper/421186/fa

    IEEE: کپی

    حسنعلی دهنوی، “بررسی پیشینه اجتماعی متقاضیان ورود به آموزش ‎عالی در سال 1382 ،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 10، no. 4 (34)، pp. 93–123، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/421186/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button