Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,364
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی برخی شاخص های کارآیی درونی آموزش رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 13

چکیده

 مقدمه. دانشگاه های ایران, فاقد یک نظام ارزشیابی مدون, علمی و نهادینه شده برای ارزشیابی کیفیت و مشروعیت بخشی به اهداف و عملکردهای خود می باشند. پاسخگویی به مواردی از قبیل: نرخ ترک تحصیل, میزان اتلاف, نرخ ماندگاری, متوسط طول تحصیل و نرخ مردودی, با بررسی کارآیی درونی نظام آموزشی امکان پذیر است. این مطالعه در پی تعیین برخی شاخص های کارآیی درونی نظام آموزشی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان است.روش ها. در یک مطالعه توصیفی, برای تشخیص کارآیی درونی به محاسبه شاخص های کارکرد تحصیلی, تعداد 101 دانشجوی پزشکی ورودی 1372 از زمان ثبت نام تا مرحله دانش آموختگی مورد بررسی قرار گرفتند. با مراجعه به پرونده تحصیلی دانشجویان, داده های لازم جمع آوری گردید. اطلاعات و داده های مربوط به هر دانشجو با استفاده از نرم افزار SPSS داده پردازی و تحلیل شد.نتایج. میزان اتلاف دانشجویان مذکر 4.4 درصد, دانشجویان مؤنث 7/0 درصد, دانشجویان بدون سهمیه 2/2 درصد و دانشجویان با سهمیه 5/6 درصد بوده است. با احتساب نیم سال تابستانی, به طور متوسط, دانشجویان مذکر 63/17, دانشجویان مؤنث 56/17, دانشجویان بدون سهمیه 31/17, دانشجویان با سهمیه 41/18 نیم سال مشغول به تحصیل بوده اند. بیشترین نرخ مردودی در نیم سال اول 1373 و بیشترین نرخ شکست در دروس پایه و تخصصی با 6/5 درصد دیده شده است.بحث. تفاوت بارز میان دانشجویان سهمیه و دانشجویان بدون سهمیه در کارآیی, بیانگر این است که تنها اعطای سهمیه ای از ظرفیت دانشگاه ها به نهادها کافی نیست, بلکه لازم است در جهت استیفای این حق نیز, گام هایی برداشت. احتمالاً با اجرای برنامه هایی مثل: برنامه آشنایی با دانشگاه, برنامه تعیین فعالیت های آموزشی و درسی و برنامه مشاوره و راهنمایی و تقویت پایه تحصیلی, می توان برخی کمک ها را به این گروه دانشجویان ارایه کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حسینی نژاد، زهرا، و موسی پور، نعمت اله. (1383). ارزیابی برخی شاخص های کارآیی درونی آموزش رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 4(1 (پیاپی 11))، 3-13. SID. https://sid.ir/paper/421880/fa

Vancouver: کپی

حسینی نژاد زهرا، موسی پور نعمت اله. ارزیابی برخی شاخص های کارآیی درونی آموزش رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1383؛4(1 (پیاپی 11)):3-13. Available from: https://sid.ir/paper/421880/fa

IEEE: کپی

زهرا حسینی نژاد، و نعمت اله موسی پور، “ارزیابی برخی شاخص های کارآیی درونی آموزش رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 4، no. 1 (پیاپی 11)، pp. 3–13، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/421880/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا