Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,447
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,901
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

11

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای حل مساله در کاهش افسردگی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 142

چکیده

 پژوهش حاضر, اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله در کاهش افسردگی و کارآمد ساختن شیوه های مقابله نوجوانان 15 تا 18 ساله را مورد وارسی قرار می دهد. برای تعیین تأثیر این روش (آموزش مهارتهای حل مسئله)در درمان افسردگی, از طرح پیش آموزش و پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. از بین 1400 دانش آموز, 300 نفر به صورت تصادفی انتخاب و سایه افسردگی بک روی انها اجرا گردید. سپس 30 نفر از کسانی که در این مقیاس حداقل نمره 17 را کسب کرده بودند, انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند و اندازه گیری متغیرهای وابسته (میزان افسردگی و مهارتهای مقابله ای) برای هر دو گروه در یک زمان و تحت یک شرایط صورت گرفت. در واقع گروه آزمایش تحت کاربندی متغیر مستقل (آموزش مهارت های حل مسئله) قرار گرفت و گروه گواه تحت کاربندی خاصی قرار نگرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها, ابتدا نمره تفاوت پیش آزمون و پس آزمون هر یک از آزمودنیهای دو گروه محاسبه و سپس برای مقایسه میانگینهای نمرات هر یک از متغیرهای وابسته, از آزمون آماری t گروههای مستقل به صورت جداگانه استفاده شد. یافته ها بیانگر این بود که گروه ازمایش که از آموزش مهارتهای حل مسئله سود جسته بودند, نسبت به گروه گواه, کاهش در افسردگی و کارائی در مهارتهای مقابله ای(0.001>p) را نشان دادند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای حل مسئله می تواند به عنوان مداخله سودمندی در جهت تعدیل افسردگی و استفاده از شیوه های مقابله ای مؤثر (مسئله دار) باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کهرازئی، فرهاد، آزادفلاح، پرویز، و الهیاری، عباسعلی. (1382). بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای حل مساله در کاهش افسردگی دانش آموزان. مجله روانشناسی، 7(2 (پیاپی 26))، 127-142. SID. https://sid.ir/paper/422907/fa

    Vancouver: کپی

    کهرازئی فرهاد، آزادفلاح پرویز، الهیاری عباسعلی. بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای حل مساله در کاهش افسردگی دانش آموزان. مجله روانشناسی[Internet]. 1382؛7(2 (پیاپی 26)):127-142. Available from: https://sid.ir/paper/422907/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد کهرازئی، پرویز آزادفلاح، و عباسعلی الهیاری، “بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای حل مساله در کاهش افسردگی دانش آموزان،” مجله روانشناسی، vol. 7، no. 2 (پیاپی 26)، pp. 127–142، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/422907/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا