مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

757
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

214
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی چگونگی آموزش مهارت های برقراری ارتباط پزشک و بیمار از دیدگاه فراگیران پزشکی (کارآموز - کارورز) و اساتید در دانشگاه علوم پزشکی ایران و کرمانشاه

صفحات

 صفحه شروع 423 | صفحه پایان 432

چکیده

 طی 20 سال اخیر, اهمیت مهارت های ارتباط با بیمار در حرفه پزشکی به طور روز افزونی مورد تاکید قرار گرفته است و دانشکده های پزشکی در سرتاسر دنیا برنامه های آموزشی در این زمینه اجرا می کنند. از آن جا که این گونه مهارت ها نوعی رفتار پیچیده محسوب می شوند, روش آموزش آن نیز از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. هدف از این پژوهش بررسی چگونگی آموزش مهارت های ارتباطی در مراکز آموزشی دانشگاه ایران و کرمانشاه بوده است. در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی, پرسش نامه های خود ایفا حاوی اطلاعات دموگرافیک و 25 سؤال رتبه ای بر اساس مقیاس لیکرت طراحی شد و مطالعه آزمایشی روی کارآموز, کارورز و استاد در 4 بخش اصلی (داخلی, جراحی, کودکان, زنان) انجام شد که روایی صوری در حد مطلوب بود. روایی محتوایی و ضریب پایاپی (آلفای کرونباخ 45% و (P=0.015 نیز تعیین شد. تعداد کارآموز, کارورز و استاد در بخش های ذکر شده در دانشگاه ایران به ترتیب 185, 127 و 14 نفر و در دانشگاه کرمانشاه 63, 61 و 30 نفر بود. به طور کلی 446 فراگیر پزشکی (کارآموز و کارورز) و 45 استاد بالینی پرسش نامه ها را تکمیل کرده و تحویل دادند. نظر گروه فراگیران پزشکی (کارآموز و کارورز) و نیز اساتید در 2 دانشگاه بر اساس پرسش نامه ها استخراج گردید. محور نتایج پیرامون وجود اهداف آموزشی و شیوه های برقراری ارتباط با بیمار, تمرین و پسخوراند در زمینه شرح حال گرفته شده از بیمار, دریافت پسخوراند از اساتید و دستیاران, میزان آموزش مهارت های ارتباطی در هر یک از بخش های بیمارستانی, شیوه تدریس و ارزیابی مهارت ها, آموزش مهارت های پایه و پیش رفته بود که در هر مورد نتایج به دست آمده از 2 دانشگاه مقایسه گردید. براساس نتایج به دست آمده, در هر دو دانشگاه اهداف آموزشی مشخص و مدونی برای برنامه درسی آموزش مهارت های ارتباطی وجود نداشت. آموزش ها پراکنده و بدون طرح آموزشی مدون از نظر شیوه های گوناگون تدریس, محتوای علمی و ارزیابی بود. در رابطه با آموزش مهارت های بین فردی و پایه به نظر رسید که در دانشگاه کرمانشاه اساتید تماس بیش تری با گروه فراگیران پزشکی دارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلطانی عربشاهی، سیدکامران، عجمی، آزیتا، و سیابانی، ثریا. (1383). بررسی چگونگی آموزش مهارت‌ های برقراری ارتباط پزشک و بیمار از دیدگاه فراگیران پزشکی (کارآموز - کارورز) و اساتید در دانشگاه علوم پزشکی ایران و کرمانشاه. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 11(41 (فوق العاده یک))، 423-432. SID. https://sid.ir/paper/425405/fa

    Vancouver: کپی

    سلطانی عربشاهی سیدکامران، عجمی آزیتا، سیابانی ثریا. بررسی چگونگی آموزش مهارت‌ های برقراری ارتباط پزشک و بیمار از دیدگاه فراگیران پزشکی (کارآموز - کارورز) و اساتید در دانشگاه علوم پزشکی ایران و کرمانشاه. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1383؛11(41 (فوق العاده یک)):423-432. Available from: https://sid.ir/paper/425405/fa

    IEEE: کپی

    سیدکامران سلطانی عربشاهی، آزیتا عجمی، و ثریا سیابانی، “بررسی چگونگی آموزش مهارت‌ های برقراری ارتباط پزشک و بیمار از دیدگاه فراگیران پزشکی (کارآموز - کارورز) و اساتید در دانشگاه علوم پزشکی ایران و کرمانشاه،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 11، no. 41 (فوق العاده یک)، pp. 423–432، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/425405/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button