مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

692
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

یادگیری دانشجویان پرستاری از اصول کنترل عفونت: آموزش برنامه ای یا سخنرانی؟

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 30

چکیده

 مقدمه. مطالعاتی در زمینه مقایسه روش آموزش برنامه ای و سخنرانی در دنیا انجام گرفته, لیکن با توجه به شرایط خاص آموزش در حرفه پرستاری, اثرات بکارگیری این دو روش در این محیط, کمتر بررسی شده است. مطالعه ای به منظور مقایسه این دو روش بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری از اصول کنترل عفونت انجام گردید.روش ها. دراین مطالعه نیمه تجربی, تعداد 103 نفر از دانشجویان سال دوم پرستاری با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه تجربی (52 نفر) و کنترل (51 نفر) تقسیم گردیده و با دو روش مختلف ولی محتوایی کاملا یکسان, تحت تعلیم قرار گرفتند. گروه تجربی, تحت آزمون مقدماتی, مطالعه خودآموزها و پس آزمون قرار گرفته و فرم نظرخواهی از آموزش برنامه ای را تکمیل کردند. گروه کنترل (سخنرانی) تحت آزمون مقدماتی, تدریس به روش سخنرانی با همان محتوا و پس آزمون قرار گرفتند. پس از دو هفته یک آزمون تاخیری مجدد, بدون اطلاع قبلی, برای دو گروه, برای تعیین دوام یادگیری برگزار شد. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS به صورت فراوانی, میانگین و انحراف معیار و آزمون های T, T زوج, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج. نتایج مطالعه اختلاف معنی داری را بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه نشان داد. همچنین مقایسه میانگین نمرات پس آزمون دانشجویان در دو گروه تجربی و کنترل نشان داد دانشجویانی که در گروه آموزش برنامه ای بوده اند, در پس آزمون, نمرات بالاتری نسبت به گروه کنترل کسب کرده اند. میانگین نمرات پس آزمون و آزمون یادداری در گروه تجربی تفاوت معنی داری داشت ولی در گروه کنترل, این تفاوت معنی دار نبود. میانگین زمان لازم برای مطالعه گروه خودآموز 6/35 دقیقه کمتر از گروه ارایه سخنرانی بود و 4/85 درصد دانشجویان از روش آموزش برنامه ای رضایت داشتند.بحث. این مطالعه نشان داد که یادگیری به روش آموزش برنامه ای, یک روش قابل قبول برای آموزش اصول اساسی کنترل عفونت به دانشجویان پرستاری بوده است و پیشنهاد می شود از این روش, بیشتر در آموزش دانشجویان استفاده گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شهسواری اصفهانی، سکینه، بیگی مروستی، پروین، بهین آیین، نورالدین، و آیت الهی، سیدعلیرضا. (1383). یادگیری دانشجویان پرستاری از اصول کنترل عفونت: آموزش برنامه ای یا سخنرانی؟. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 4(1 (پیاپی 11))، 23-30. SID. https://sid.ir/paper/425953/fa

    Vancouver: کپی

    شهسواری اصفهانی سکینه، بیگی مروستی پروین، بهین آیین نورالدین، آیت الهی سیدعلیرضا. یادگیری دانشجویان پرستاری از اصول کنترل عفونت: آموزش برنامه ای یا سخنرانی؟. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1383؛4(1 (پیاپی 11)):23-30. Available from: https://sid.ir/paper/425953/fa

    IEEE: کپی

    سکینه شهسواری اصفهانی، پروین بیگی مروستی، نورالدین بهین آیین، و سیدعلیرضا آیت الهی، “یادگیری دانشجویان پرستاری از اصول کنترل عفونت: آموزش برنامه ای یا سخنرانی؟،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 4، no. 1 (پیاپی 11)، pp. 23–30، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/425953/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button