مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,040
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کیفیت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از دید دانشجویان و ارائه راهکارها جهت بهبود وضعیت 1381

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: از جمله عواملی که معمولا در نظامهای آموزش عالی ارزیابی می شود فرآیند آموزش و وضعیت دانش آموختگان می باشد، نظرات دانشجویان از مواردی است که برای ارزشیابی فرآیند آموزش مورد توجه می باشد این مطالعه بصورت کیفی در خصوص وضعیت آموزش تئوری، عملی، وسایل کمک آموزشی و چگونگی نقش دانشجویان بصورت مباحثه گروهی (FGD) انجام شده است.روشها: از دانشکده های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی دو گروه از دانشجویان ترم آخر بر اساس معدل (بیشتر از 15 و کمتر از 15) به شکل تصادفی انتخاب شدند و در هر گروه حداقل 10-8 نفر شرکت داشتند در مجموع 87 دانشجو در طرح شرکت کردند بطور متوسط برای مباحثه گروهی حداقل 5/1 و حداکثر 45/1 ساعت زمان صرف شده است. بعد از جمع بندی نظرات نتایج بر مبنای پرسشنامه راهنما بر اساس نظر اکثریت و اقلیت افراد بیان شده است ملاک اکثریت گفته های 80 درصد دانشجویان و اقلیت بر مبنای 40-30 درصد دانشجویان منظور شده است.یافته ها: اکثریت دانشجویان از نحوه تدریس اساتید بخصوص دروس اختصاصی راضی نبودند و به عللی از جمله استفاده از شیوه های سنتی تدریس، غیر کاربردی بودن مطالب، عدم تسلط اساتید بر مطالب و انتقال آن و ناهمگون بودن برنامه ریزی آموزشی بر اساس تخصص اساتید اشاره کردند. در خصوص واحدهای عملی نیز اکثریت دانشجویان به دلالیل مختلف از جمله، عدم تناسب آموزش بالینی با اهداف آموزشی، برنامه ریزی نادرست در بخشها، استفاده از مربیان کم تجربه و کمبود امکانات و تجهیزات در بخشها ابراز نارضایتی نمودند اهم راهکارهایی که توسط دانشجویان جهت رفع نواقص مطرح شد عبارتند از: ادغام کلاسهای تئوری و بالینی، فشرده شدن علوم پایه، استفاده از شیوه های نوین تدریس، ارایه مطالب به شکل کاربردی، تجهیز مراکز کارآموزی و ارزشیابی دانشجویان بر اساس عملکرد نه تکالیف پایان کارآموزی بود. در خصوص محیط فیزیکی نیمی از دانشجویان بعلت غیر اصولی بودن مکانهای آموزشی از نظر ساختمان و تهویه ابراز نارضایتی نمودند اکثر دانشجویان مواردی از جمله استفاده نادرست از وسایل کمک آموزشی و کمبود وسایل کمک آموزشی را مطرح نمودند. در ارتباط با منابع اطلاع رسانی اکثریت دانشجویان از وضعیت کتابخانه ها و اینترنت رضایت نداشته و اظهار می داشتند تعداد کتب مرجع در کتابخانه ها کم و دسترسی به اینترنت جهت کسب اطلاعات به روز، برای اکثریت دانشجویان امکان پذیر نیست. اکثریت دانشجویان معتقد بودند دانشجو می تواند نقش مهمی در امر آموزش ایفا کند ولی فرصت مداخله بعلت انتقادپذیر نبودن مسوولین به دانشجویان داده نمی شود.نتیجه: با توجه به مشکلات موجود در آموزش تئوری و عملی به نظر می رسد برای ارتقا سطح آموزش مسوولین با مشارکت دانشجویان و اساتید تحولی جدی در راستای تدوین برنامه های آموزش مدون منطبق با نیاز فراگیر در عرصه عملکردی، بازنگری و همفکری نمایند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کرمان ساروی، فتیحه، رزاقی، عبدالواحد، و سلجوقی، محمدمهدی. (1381). بررسی کیفیت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از دید دانشجویان و ارائه راهکارها جهت بهبود وضعیت 1381. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/427664/fa

    Vancouver: کپی

    کرمان ساروی فتیحه، رزاقی عبدالواحد، سلجوقی محمدمهدی. بررسی کیفیت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از دید دانشجویان و ارائه راهکارها جهت بهبود وضعیت 1381. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/427664/fa

    IEEE: کپی

    فتیحه کرمان ساروی، عبدالواحد رزاقی، و محمدمهدی سلجوقی، “بررسی کیفیت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از دید دانشجویان و ارائه راهکارها جهت بهبود وضعیت 1381،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/427664/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button