مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

907
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

571
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شکایات و یافته های چشمی در کاربران رایانه

صفحات

 صفحه شروع 331 | صفحه پایان 336

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 هدف: تعیین شیوع علایم و نشانه های چشمی در کاربران حرفه ای رایانه در مقایسه با گروه شاهد.روش پژوهش: این مطالعه مورد - شاهدی مقطعی بر روی گروهی از کارکنان بانک که جهت انجام وظایف سازمانی مستقیما با رایانه کار می کردند (به عنوان گروه مورد) و گروهی از کارمندان دیگر بانک که با رایانه سر و کار نداشتند (به عنوان گروه شاهد) انجام شد. علایم بر اساس شکایات چشمی افراد و نشانه ها بر اساس معاینه کامل چشمی تعیین و مقایسه شدند.یافته ها: گروه مورد شامل 57 نفر (34 مرد و 23 زن) با میانگین سنی 30.7±6.8 سال و در گروه شاهد شامل 56 نفر (25 مرد و 31 زن) با میانگین سنی 27.6±7.2 بود. دو گروه از نظر سن و جنس تفاوت آماری معنی داری نداشتند (P=0.63). در گروه مورد و شاهد، به ترتیب سوزش چشم و اشک ریزش 79 درصد در مقابل 45 درصد (P=0.037)، احساس خشکی چشم 66 درصد در مقابل 32 درصد (P=0.023) و خستگی چشم در هنگام کار 64.8 درصد در مقابل 40 درصد (P=0.044) وجود داشت. فراوانی خشکی چشم در گروه مورد (بر اساس آزمایش شیرمر کم تر از 10mm طی 5 دقیقه) 40.3 درصد و در گروه شاهد 10.7 درصد بود (P=0.012). زمان گسست لایه اشکی (TBUT) کم تر از 10 ثانیه، در 43.8 درصد از گروه مورد و 8.9 درصد از گروه شاهد دیده شد (P=0.041). میزان هتروفوریا در گروه مورد 33.2 درصد و در گروه شاهد 5.3 درصد بود (P=0.032). شیوع نزدیک بینی در گروه شاهد 54.3 درصد و در گروه مورد 39.2 درصد بود (P=0.09).نتیجه گیری: شیوع شکایاتی چون سوزش و اشک ریزش چشم، احساس خشکی چشم و احساس خستگی چشم به شکل قابل ملاحظه ای در کاربران رایانه بالاتر است که با توجه به گستردگی روزافزون استفاده از رایانه در محیط اداری و خانگی، به برنامه ریزی پژوهش هایی جهت شناسایی علل ایجاد این اختلالات و تدوین اقدامات پیش گیرانه و درمانی مناسب برای آن ها نیاز است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقانی، علیرضا، توکلی، مهدی، اخلاقی، محمدرضا، ساری محمدلی، محمد، مسجدی، مرجان، و ریاحی، مهدی. (1386). شکایات و یافته های چشمی در کاربران رایانه. بینا، 12(3 (پی در پی 48))، 331-336. SID. https://sid.ir/paper/42856/fa

    Vancouver: کپی

    دهقانی علیرضا، توکلی مهدی، اخلاقی محمدرضا، ساری محمدلی محمد، مسجدی مرجان، ریاحی مهدی. شکایات و یافته های چشمی در کاربران رایانه. بینا[Internet]. 1386؛12(3 (پی در پی 48)):331-336. Available from: https://sid.ir/paper/42856/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا دهقانی، مهدی توکلی، محمدرضا اخلاقی، محمد ساری محمدلی، مرجان مسجدی، و مهدی ریاحی، “شکایات و یافته های چشمی در کاربران رایانه،” بینا، vol. 12، no. 3 (پی در پی 48)، pp. 331–336، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/42856/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button