مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

982
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

11

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تفکر انتقادی در دانشجویان سال اول و سال آخر کارشناسی

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 26

چکیده

 مقدمه. مهارت های تفکر انتقادی برای رشته های علوم پزشکی لازم و ضروری است. این مهارت ها باید در آموزش های بالینی و در تمامی دوره های آموزش لحاظ گردد. بنابراین, این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه تفکر انتقادی در دانشجویان سال اول و سال آخر مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1380 طرح ریزی گردید.روش ها. این مطالعه از نوع توصیفی – مقطعی است که تعداد 200 نفر از دانشجویان سال اول و سال آخر (به ترتیب 110 و 90 نفر) مقطع کارشناسی پیوسته روزانه دانشکده های پرستاری و مامایی (98 نفر), بهداشت (30 نفر), مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی (45 نفر) و توان بخشی (27 نفر) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب گردیدند. پرسشنامه تحقیق شامل دو بخش ویژگی واحدهای مورد پژوهش و سوالات مربوط به وضعیت تفکر انتقادی (52 سوال) توسط خود آنان تکمیل گردید و داده ها با نرم افزار SPSS و با آزمون های آماری آنالیز واریانس, آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج. میانگین نمره تفکر انتقادی دانشجویان سال اول در چهار دانشکده  19.9 و در  دانشجویان سال آخر 21.6 بود. آزمون t بین نمره تفکر انتقادی دانشجویان سال اول با سال آخر تفاوت معنی داری را نشان داد. ضریب همبستگی اسپیرمن بین دقت در پاسخ گویی به سوالات با میانگین نمره تفکر انتقادی در سال آخری ها و آزمون آنالیز واریانس بین محل سکونت خانواده دانشجو با میانگین نمره تفکر انتقادی در سال اولی ها رابطه معنی داری را نشان داد.بحث. پایین بودن میانگین نمره تفکر انتقادی از حد متوسط در هر چهار دانشکده بین دانشجویان سال اول با یکدیگر و سال آخر با یکدیگر, بیانگر آن است که فرایندهای آموزشی و یادگیری باید به سمت افزایش و تقویت قوای تفکر و نقادی و موشکافی هر چه بیشتر سوق داده شود ولی یافته های نشان داد که آموزش علوم پزشکی در دانشگاه علی رغم موانع موجود, بطور نسبی در افزایش این نوع تفکر موثر بوده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، سیدعباس، و بهرامی، مسعود. (1381). مقایسه تفکر انتقادی در دانشجویان سال اول و سال آخر کارشناسی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(6 (ویژه نامه دانشکده پرستاری و مامایی))، 21-26. SID. https://sid.ir/paper/429560/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی سیدعباس، بهرامی مسعود. مقایسه تفکر انتقادی در دانشجویان سال اول و سال آخر کارشناسی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(6 (ویژه نامه دانشکده پرستاری و مامایی)):21-26. Available from: https://sid.ir/paper/429560/fa

    IEEE: کپی

    سیدعباس حسینی، و مسعود بهرامی، “مقایسه تفکر انتقادی در دانشجویان سال اول و سال آخر کارشناسی ،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 6 (ویژه نامه دانشکده پرستاری و مامایی)، pp. 21–26، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/429560/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button