Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

980
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

250
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وابستگی به توجه در یادگیری ضمنی توالی حرکتی در جوانان و سالمندان

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 59

چکیده

 سابقه و هدف: توالی حرکتی اساس بسیاری از رفتارهای هوشیارانه انسان است, چرا که رفتارهای پیچیده حرکتی زنجیره ای از رفتارهای اولیه است. هدف این پژوهش مقایسه میزان وابستگی به توجه در یادگیری توالی حرکتی ضمنی در دو گروه سنی سالمندان و جوانان است.مواد و روش ها: این مطالعه به صورت نیمه تجربی در دو گروه سالمند (60 الی 75 سال) و جوان (20 الی 30 سال) (هر گروه 15 نفر) اجرا شد. آزمودنی ها در سال 1385 و در محل کانون بازنشستگان آموزش و پرورش شهرستان کاشان در مطالعه شرکت داده شدند. در این مطالعه دو تکلیف زمان عکس العمل متوالی (تکلیف اول) و شمارش صداهای ارایه شده (تکلیف دوم) به صورت هم زمان به فرد ارایه شد. جهت تحلیل داده ها آزمون تحلیل واریانس برای اندازه گیری های مکرر زمان پاسخ, خطای پاسخ و کارایی تکلیف دوم, تی زوج شده برای مقایسه داده های منظم و نامنظم یک گروه و تی مستقل برای مقایسه داده های دو گروه سالمند و جوان مورد استفاده قرار گرفت.نتایج: نتایج نشان داد که در گروه جوانان با ارایه تکلیف دوگانه خطای پاسخ و زمان پاسخ تکلیف اول (زمان پاسخ متوالی) در مراحل مختلف آزمون در هر دو مرحله منظم و نامنظم کاهش می یابد. (برای همه موارد p£0.000 در گروه سالمندان خطای پاسخ و زمان پاسخ در مراحل مختلف آزمون در هر دو مرحله منظم و نامنظم تفاوت معنی داری مشاهده نشد. (به ترتیب p=0.863 و p=0.061) کارایی تکلیف دوم نیز در طی پیشرفت مراحل آزمون در هر دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد. (به ترتیب p=0.583 و p=0.550).نتیجه گیری: کاهش کمتر زمان پاسخ در تکلیف زمان عکس العمل متوالی در سالمندان نسبت به جوانان نشان داد؛ یادگیری ضمنی در سالمندان وابسته به توجه است. بر این اساس در توانبخشی و تمرین درمانی سالمندان نمی توان از تکالیف شناختی برای افزودن بار تمرین در حین یادگیری حرکتی استفاده نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجاتی، وحید، گروسی فرشی، میرتقی، عشایری، حسن، و اقدسی، محمدتقی. (1386). وابستگی به توجه در یادگیری ضمنی توالی حرکتی در جوانان و سالمندان. فیض، 11(2 (پی در پی 42))، 53-59. SID. https://sid.ir/paper/429748/fa

    Vancouver: کپی

    نجاتی وحید، گروسی فرشی میرتقی، عشایری حسن، اقدسی محمدتقی. وابستگی به توجه در یادگیری ضمنی توالی حرکتی در جوانان و سالمندان. فیض[Internet]. 1386؛11(2 (پی در پی 42)):53-59. Available from: https://sid.ir/paper/429748/fa

    IEEE: کپی

    وحید نجاتی، میرتقی گروسی فرشی، حسن عشایری، و محمدتقی اقدسی، “وابستگی به توجه در یادگیری ضمنی توالی حرکتی در جوانان و سالمندان،” فیض، vol. 11، no. 2 (پی در پی 42)، pp. 53–59، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/429748/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا