Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

878
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مهارتهای عملی در بخش مهارتهای بالینی (Skill lab) در مورد دانشجویان پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 48

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: تا کنون روند آموزشی ثابت و قابل دفاعی در مورد آموزش مهارتهای عملی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد دانشجویان پزشکی وجود نداشت. آموزش بدین ترتیب بودکه دانشجویان بعد از انتخاب واحد و گذراندن واحدهای درسی بصورت تئوری بدون کسب تعلیمات به بخش معرفی می شدند. در بخش، انجام عملی برخی مهارتها (خونگیری، تزریقات داخل وریدی، احیای قلبی و ریوی، لوله گذاری داخل تراشه...) به آنها واگذار می گردید و دانشجویان با همان یافته ها با بیماران کار کرده، از دانشگاه فارغ التحصیل می شدند. هدف از مطالعه حاضر معرفی روش آموزش قبل از تماس با بیمار در بخشی بنام بخش مهارتهای بالینی جهت ارتقای کارآیی و توانایی دانشجویان بود. روشها: مطالعه حاضر با روش FOCUS PDCA در مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بخش مهارتهای بالینی انجام گردید. 25 نفر دانشجوی پزشکی (اکسترنی 2) بطور تصادفی انتخاب شدند. با بارش افکار، با حضور اساتید و دانشجویان پزشکی، نمودار فرآیند جاری، نمودار همگرایی، علت و معلول رسم شد. با انجام درجه اولویت بندی، بنظر رسید که دانشجویان باید قبل از حضور در بیمارستان و تماس با بیمار برخی مهارتهای عملی را فرا گیرند. بدین منظور سنجش عملکرد جاری فرآیند در مورد سه مهارت (تزریقات داخل وریدی، احیای قلبی ریوی پایه و لوله گذاری تراشه) با استفاده از تنظیم فرمهای جداگانه برای هر یک از مهارتها آغاز گردید. پرسشنامه ها، قبل و پس از آموزش بصورت خودسنجی یا Self assessment توسط دانشجویان پرشدند (بسیار زیاد = 4، زیاد = 3، متوسط =2، کم =1، خیلی کم =0). در این مطالعه از اندازه گیری میانه، میانگین و انحراف معیار برای سنجش میزان ارتقا استفاده شد. یافته ها: یافته های مطالعه حاضر نشان داد که در مورد مهارت بالینی احیای قلبی ریوی امتیاز کسب شده با میانه 1.6 به 3.85 و با میانگین 1.55±0.85 به 3.57±0.50 ارتقا یافت. این مقادیر در مورد لوله گذاری داخل تراشه از 1.40 به 3.15 و از 1.42±0.77 به 3.24±0.61 رسید. میانه در مورد تزریقات وریدی نیز قابل توجه بود، که از 1.6 به 3.50 ارتقا یافت و میانگین این مهارت از 1.65±0.63 به 3.39±0.51 تغییر نمود. نتیجه: امید است با توجه به نتایج مطالعه حاضر و با توسعه بخشهای مهارتهای بالینی و پشتکاری مسوولین این واحدها روز به روز بر افتخار فراگیری کارهای عملی پیش از تماس با بیمار افزوده تر شده و دانشجویان با مشاهده فواید این گونه آموزشها شخصا در کاهش تنش روحی روانی، کاهش آسیب فیزیکی به بیمار، افزایش اعتماد به نفس و کاهش خطرات کارهای عملی موثر واقع شوند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن زاده سلماسی، سوسن، امینی، ابوالقاسم، شقاقی، عبدالرضا، و حسن زاده سلماسی، پرور. (1381). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای عملی در بخش مهارتهای بالینی (Skill lab) در مورد دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه))، 48-48. SID. https://sid.ir/paper/430024/fa

    Vancouver: کپی

    حسن زاده سلماسی سوسن، امینی ابوالقاسم، شقاقی عبدالرضا، حسن زاده سلماسی پرور. بررسی تاثیر آموزش مهارتهای عملی در بخش مهارتهای بالینی (Skill lab) در مورد دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)):48-48. Available from: https://sid.ir/paper/430024/fa

    IEEE: کپی

    سوسن حسن زاده سلماسی، ابوالقاسم امینی، عبدالرضا شقاقی، و پرور حسن زاده سلماسی، “بررسی تاثیر آموزش مهارتهای عملی در بخش مهارتهای بالینی (Skill lab) در مورد دانشجویان پزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)، pp. 48–48، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/430024/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا