مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,136
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,104
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه نوع ادراک کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری و کودکان عادی در آزمون رورشاخ و قابلیت این آزمون در شناسایی و تشخیص اختلالات یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 177 | صفحه پایان 194

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر مقایسه نوع ادراک کودکان دچار اختلالات یادگیری (L.D) و کودکان عادی با آزمون رورشاخ و قابلیت این آزمون در شناسایی و تشخیص بالینی کودکان دچار LD است. به همین منظور در این پژوهش 23 کودک LD (8 نارساخوان, 8 نارسانویس و 7 نفر با نارسایی در حساب) به عنوان گروه اصلی و 23 کودک عادی به عنوان گروه کنترل در دامنه سنی 9 تا 13 سال و پایه تحصیلی سوم تا پنجم ابتدایی با آزمون رورشاخ, بررسی شدند و پس از نمره گذاری با سبک رورشاخ یافته های دو گروه با یکدیگر مقایسه گردید. نتایج بدست آمده نشان می دهد که کودکان LD در مقایسه با کودکان عادی از کاهش قابل توجه فراوانی کل پاسخ ها (R), افزایش پاسخ های کلی ساده (G), کمبود پاسخ جز بزرگ (D), پاسخ های جز کوتاه (Dd), وجود رنگ محض (C), وجود پاسخ های خون (Blood), افزایش پاسخ های رایج (Ban) و رد کارت برخوردارند که از نظر ادراکی نشانگر ادراک محدودتر و کم توجهی به جزئیات, ادراک کلی و یکنواخت پدیده ها و تفکر عینی و از نظر بالینی نشانگر ادراک کلیشه ای, بی توجهی به امور عینی, یک بعدنگری, بازداری های عاطفی, رفتارهای تکانه ای, محدودیت در کنترل هیجانی, تعارضات روانی, گرایش به همنوایی و دریافت تاییدهای اجتماعی و آمادگی برای بروز اختلالات هیجانی می باشند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوربخش، سیدمرتضی، خان زاده، علی، و یوسفی لویه، مجید. (1382). مقایسه نوع ادراک کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری و کودکان عادی در آزمون رورشاخ و قابلیت این آزمون در شناسایی و تشخیص اختلالات یادگیری. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 3(2 (پیاپی 8))، 177-194. SID. https://sid.ir/paper/430678/fa

    Vancouver: کپی

    نوربخش سیدمرتضی، خان زاده علی، یوسفی لویه مجید. مقایسه نوع ادراک کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری و کودکان عادی در آزمون رورشاخ و قابلیت این آزمون در شناسایی و تشخیص اختلالات یادگیری. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1382؛3(2 (پیاپی 8)):177-194. Available from: https://sid.ir/paper/430678/fa

    IEEE: کپی

    سیدمرتضی نوربخش، علی خان زاده، و مجید یوسفی لویه، “مقایسه نوع ادراک کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری و کودکان عادی در آزمون رورشاخ و قابلیت این آزمون در شناسایی و تشخیص اختلالات یادگیری،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 3، no. 2 (پیاپی 8)، pp. 177–194، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/430678/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button