مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,456
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,043
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی دست نویسی دانش آموزان کم توان ذهنی: معرفی یک ابزار

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 52

چکیده

 هدف: یکی از مشکلات آموزشی دانش آموزان کم توان ذهنی در مدارس استثنایی اختلالات دست نویسی است. به منظور ارزیابی بهتر این اختلالات, این پژوهش با هدف ساخت ابزاری برای ارزیابی دست نویسی و اجرای آن بر روی دانش آموزان کم توان ذهنی انجام گرفت.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی و مقطعی که از نوع مطالعات همبستگی و بخشی از آن نیز اعتبارسنجی ابزار است, از 157 دانش آموز کم توان ذهنی دختر و پسر که در سال تحصیلی 85-1384 در پایه های اول تا پنجم مدارس استثنایی شهرری مشغول به تحصیل بودند, پس از حذف نمونه هایی که معیارهای خروج از مطالعه را شامل بودند, مابقی 126 دانش آموز کم توان ذهنی (53 دختر و 73 پسر) که در دامنه سنی 9 تا 19 سال قرار داشتند, به روش تمام شمار شرکت نمودند, برای همه دانش آموزان چک لیست دست نویسی محقق ساخته اجرا شد. داده های بدست آمده با آزمونهای آماری تی مستقل, یومن ویتنی و همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که دست نویسی با جانبی شدن (P=0.196), جنسیت (P=0.487) و سن (P=0.449) رابطه معنی دار ندارد. اما با پایه تحصیلی (r=0.248 و P<0.005) رابطه معنی دار دارد, که البته بین پایه های مختلف تفاوت معنادار مشاهده نشد. شایع ترین مشکل دست نویسی در دانش آموزان کم توان ذهنی شهرری جدانویسی با 82 درصد و کم اهمیت ترین مشکل دست نویسی آنان, فاصله گذاری بین کلمات و حروف با 34.9 درصد بود.نتیجه گیری: فراوانی اختلالات مربوط به اجزای خوانایی دست نویسی در دانش آموزان کم توان ذهنی مبین این امر است که اختلالات دست نویسی در مدارس استثنایی نیازمند توجه تخصصی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هداوندخانی، فاطمه، بهرامی، هادی، بهنیا، فاطمه، فرهبد، مژگان، و صالحی، مسعود. (1386). ارزیابی دست نویسی دانش آموزان کم توان ذهنی: معرفی یک ابزار. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 8(3 (مسلسل 31))، 45-52. SID. https://sid.ir/paper/43072/fa

    Vancouver: کپی

    هداوندخانی فاطمه، بهرامی هادی، بهنیا فاطمه، فرهبد مژگان، صالحی مسعود. ارزیابی دست نویسی دانش آموزان کم توان ذهنی: معرفی یک ابزار. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1386؛8(3 (مسلسل 31)):45-52. Available from: https://sid.ir/paper/43072/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه هداوندخانی، هادی بهرامی، فاطمه بهنیا، مژگان فرهبد، و مسعود صالحی، “ارزیابی دست نویسی دانش آموزان کم توان ذهنی: معرفی یک ابزار،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 8، no. 3 (مسلسل 31)، pp. 45–52، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43072/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button