مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

755
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نحوه ارزشیابی بخشهای بالینی و نظرات دانشجویان دانشکده پزشکی در سال 1380

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: بخش مهمی از فرآیند آموزشی، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی یا ارزشیابی میزان یادگیری دانشجویان است. لذا می بایست از تناسب و سازگاری روشهای ارزشیابی با اهداف ویژه یادگیری اطمینان حاصل شود. بر اساس اطلاعات موجود، روشهای ارزشیابی در آموزش پزشکی بویژه آموزش بالینی در غالب دانشکده های پزشکی یکنواخت و یکسان است و روشهای مرسوم علاوه بر عدم تناسب با اهداف آموزشی، در سنجش مهارتهای عملی دانشجویان کارآمد نمی باشد. لذا پژوهش حاضر بمنظور تعیین نظرات دانشجویان دانشکده پزشکی مشهد در مقطع کارورزی در مورد نحوه ارزشیابی در بخشهای بالینی در سال 1380 انجام گرفت.روشها: در یک مطالعه توصیفی مقطعی اطلاعات مربوط به 161 پرسشنامه تکمیل شده توسط دانشجویان پزشکی مشهد مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه وتحلیل داده ها با کمک نرم افزار SPSS با استفاده از آمار توصیفی صورت پذیرفت.یافته ها: باتوجه به یافته های پژوهش متداول ترین آزمونهای مورد استفاده در ارزشیابی بخش های بالینی به ترتیب آزمون کتبی (58.5%) و آزمون شفاهی (18%) می باشد. همچنین محل برگزاری امتحان پایان بخش در 84.5% موارد ، اتاق کنفرانس و اتاق اساتید بوده است. استفاده از بالین بیمار به عنوان محل برگزاری آزمون در 94.9% و ارزشیابی مهارت های عملی کسب شده از طریق مشاهده مستقیم 10.6% گزارش شده است. از طرفی 91.3% از کارورزان معتقد بودند که نحوه عملکرد آنان و حسن انجام وظایف محوله در بخش، در ارزشیابی پایان دوره به هیچ عنوان مؤثر نبوده یا تا حدودی مؤثر بوده است. درخصوص تناسب ارزشیابی فعلی با فرصتهای یادگیری و فعالیتهای آموزشی، همچنین تناسب با منابع معرفی شده در بخش و بالاخره توان روشهای موجود در سنجش اهداف آموزشی به نظر کارورزان مورد اول تنها در 3.7%، مورد دوم در 11.8% و مورد سوم نیز تنها در 1.2% بطور کامل رعایت شده است. بعلاوه تنها 5% از کارورزان بر این باور بودند که در ارزشیابی بطور کامل به نیازهای معمول یک پزشک عمومی توجه شده است. از طرفی ضمن اعلام عدم انطباق نمره پایان بخش با توانایی های کسب شده (46.6%)، 22.4% ارزشیابی فعلی را نامناسب دانستند یک سوم کارورزان بر ضرورت بازنگری و تحول در ارزشیابی تاکید نمودند.نتیجه: با توجه به یافته های پژوهش مبنی بر عدم تناسب و سازگاری ضعیف روشهای ارزشیابی با اهداف آموزشی، همچنین با عنایت به رابطه قانونمند وقوی بین ارزشیابی و یادگیری می بایست جهت دستیابی به نتایج مطلوب یادگیری سیستم ارزشیابی مناسبی طراحی گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بحرینی طوسی، سیدمحمدتقی، مدبرعزیزی، محمدجعفر، کاوه طباطبایی، مریم سادات، ابراهیم زاده، سعید، بحرینی طوسی، وحید، و بحرینی طوسی، کاوه. (1381). نحوه ارزشیابی بخشهای بالینی و نظرات دانشجویان دانشکده پزشکی در سال 1380. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/430773/fa

    Vancouver: کپی

    بحرینی طوسی سیدمحمدتقی، مدبرعزیزی محمدجعفر، کاوه طباطبایی مریم سادات، ابراهیم زاده سعید، بحرینی طوسی وحید، بحرینی طوسی کاوه. نحوه ارزشیابی بخشهای بالینی و نظرات دانشجویان دانشکده پزشکی در سال 1380. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/430773/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمدتقی بحرینی طوسی، محمدجعفر مدبرعزیزی، مریم سادات کاوه طباطبایی، سعید ابراهیم زاده، وحید بحرینی طوسی، و کاوه بحرینی طوسی، “نحوه ارزشیابی بخشهای بالینی و نظرات دانشجویان دانشکده پزشکی در سال 1380،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/430773/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button