مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,562
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

863
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انطباق و هنجاریابی نسخه بازبینی شده آزمون مهارت های بینایی - حرکتی

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 48

چکیده

 مقدمه: انطباق, رواسازی و هنجاریابی آزمون مهارتهای بینایی- حرکتی با توجه به اهمیت یکپارچگی بینایی حرکتی در اکثر فعالیتهای روزمره زندگی و همچنین دو عملکرد اساسی خواندن و نوشتن انجام شد.مواد و روش تحقیق: این عمل بر روی نمونه ای با حجم 1281 نفر در فاصله سنی (2 سال و 11ماه) تا (13 سال و 11 ماه) شهر تهران که با روش نمونه برداری چند مرحله ای انتخاب شدند, اجرا گردید. این آزمون از 23 طرح هندسی تشکیل شده است, هر طرح از طریق یک معیار مشخص و دقیق ارزیابی می شود و از طریق موارد غلط (ضعف) و صحیح (قوت) نمره گذاری می شود. برای انطباق و هنجاریابی این آزمون, ابتدا کتابچه راهنما و کتابچه معیار نمره گذاری به زبان فارسی ترجمه شد. با اجرای مراحل تجربی و نهایی و تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس مدل کلاسیک اعتبار, فرم نهایی آزمون شکل گرفت. ضریب همسانی درونی خرده آزمونها (طبقه بندیها) با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ و ثبات زمانی خرده آزمونها (طبقه بندیها) با استفاده از روش آزمون و باز آزمون بدست آمد. روایی محتوایی, ملاکی و سازه خرده آزمونها (طبقه بندیها) با استفاده از روشهای مناسب مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: نتایج بدست آمده در زمینه بدست آمده در زمینه اعتبار و روایی آزمون, اطمینان کافی برای استفاده از این ابزار را برای ارزیابی مهارتهای بینایی - حرکتی کودکان شهر تهران بدست می دهد.بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصله از این آزمون به عنوان ابزاری جهت مشخص کردن اختلال در هماهنگی چشم و دست, شناسایی کودکان مبتلا به اختلال در مهارت های بینایی – حرکتی و مستند کردن پیشرفت کودکان در زمینه مهارت های حرکتی ظریف به ویژه مهارت های بینایی – حرکتی در کودکان 14 – 3 سال استفاده نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرهبد، مژگان، و مینایی، اصغر. (1383). انطباق و هنجاریابی نسخه بازبینی شده آزمون مهارت‌های بینایی - حرکتی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 5(2-1 (مسلسل 17-16))، 39-48. SID. https://sid.ir/paper/43109/fa

    Vancouver: کپی

    فرهبد مژگان، مینایی اصغر. انطباق و هنجاریابی نسخه بازبینی شده آزمون مهارت‌های بینایی - حرکتی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1383؛5(2-1 (مسلسل 17-16)):39-48. Available from: https://sid.ir/paper/43109/fa

    IEEE: کپی

    مژگان فرهبد، و اصغر مینایی، “انطباق و هنجاریابی نسخه بازبینی شده آزمون مهارت‌های بینایی - حرکتی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 5، no. 2-1 (مسلسل 17-16)، pp. 39–48، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43109/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا