مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

472
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی دانشجویان از وضعیت تدریس دوره های عملی وآزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی بابل نیمسال اول 81-80

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه. ارزیابی کیفی آموخته های فراگیران علوم پزشکی و نحوه آموزش دوره های عملی و آزمایشگاهی به عنوان رکن و اساس یادگیری دروس نظری از اولویت های آموزش پزشکی در دانشگاههاست . هدف از این طرح بررسی وضعیت آوزش مهارتهای عملی به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل و ارایه اطلاعات لازم به تصمیم گیرندگان آموزشی ، جهت ارتقا و بهبود کیفیت آموزش می باشد . روشها. مطالعه حاضر به روش توصیفی – تحلیلی و مقطعی بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در دو مقطع کارشناسی و ی حرفه ای در نیم سال اول تحصیلی 81- 1380 انجام شد. اطلاعات بوسیله پرسشنامه مدون مرکز توسعه آموزش پزشکی وزارت متبوع ( با پایایی و روایی تایید شده و مقیاس درجه بندی لیکرت ) در هفته 16-14 ترم تحصیلی به روش سرشماری عمومی Census)) بین تمام دانشجویانی که دروس مربوطه را انتخاب نموده بودند توزیع گردید . پس از جمع آوری اطلاعات 705 پرسشنامه به نرم افزار آماری SPSS وارد و توسط تست ناپارامتری kruskal-wallis و ضرایب همبستگی Spearman pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها. میانگین و انحراف معیار میزان رضایتندی داشجویان از نحوه ارایه دروس عملی (9، 0 + 16، 3 ) امتیاز (حداقل صفر و حداکثر 4 امتیاز ) بود که این میزان در دانشجویان مقاطع کارشناسی بیشتر از عمومی بود (29،3در مقابل 2،73) . بالاترین میزان رضایت در ارایه دروس عملی از درس خون شـــــــناسی (2، 0 + 79، 3 امتیاز ) و پایین ترین از آن دوره جراحی (3و0+ 1،2 امتیاز ) بود . بوسیله آزمون Kruskal- wallis میانگین نمره ارزشیابی در تمامی سوالات معنی دار بود . (p= 0.000) نظرات فراگیران مشتمل بر : حضور به موقع اساتید (90،6 ) بیان کافی اهداف و تئوری مربوطه (79% ) رعایت تناسب مطالب نظری با سطح علمی فراگیران (78،4 % ) مشارکت همه کارهای عملی (79،3 % ) معرفی و یا تهیه متون و جزوات آموزشی مناسب (67،5 % ایجاد انگیزه تحقیق و پژوهش ( 70،4 % ) کمک به شناخت وظایف حرفه ای 75،5 % بود . بین ایجاد انگیزه برای مطالعه و پژوهش و مقطع تحصیلی دانشجویان ارتباط معنی دار بدست نیامد . (p=0.56) ضریب همبستگی Spearman نیز بین تمام سوالات با یکدیگر معنی دار بود (P=0.000) نتیجه. در کل میزان رضایتمندی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل از نحوه ارایه دروس عملی و آزمایشگاهی خوب میباشد . بادرنظر گرفتن میزان پایین رضایت دانشجویان نسبت به ایجاد انگیزه لازم جهت تحقیق و پژوهش و عدم معرفی مراجع مناسب از سوی اساتید مربوطه برای دورس عملی و پیشنهاد می گردد تا مدیران آموزشی با در نظر گرفتن دقیق این عوامل راهکارهای رفع آنها را فراهم نموده ، اقدامات عملی و موثری در جهت ارتقا دانش و آگاهی عملی دانشجویان بردارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جوادیان، یحیی، میری ، میرمحمد، کریمی، پگاه، و علی زاده نوایی، رضا. (1381). ارزیابی دانشجویان از وضعیت تدریس دوره های عملی وآزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی بابل نیمسال اول 81-80. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/431339/fa

    Vancouver: کپی

    جوادیان یحیی، میری میرمحمد، کریمی پگاه، علی زاده نوایی رضا. ارزیابی دانشجویان از وضعیت تدریس دوره های عملی وآزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی بابل نیمسال اول 81-80. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/431339/fa

    IEEE: کپی

    یحیی جوادیان، میرمحمد میری ، پگاه کریمی، و رضا علی زاده نوایی، “ارزیابی دانشجویان از وضعیت تدریس دوره های عملی وآزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی بابل نیمسال اول 81-80،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/431339/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button