Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

775
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد کارورزان پزشکی نسبت به رابطه پزشک– بیمار

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: دانشکده های پزشکی و برنامه های دستیاری آموزش پزشکی، زمینه کسب مهارت های اساسی و پیچیده و طبی را برای دانشجویان و پزشکان تازه فارغ التحصیل شده در سطح حرفه ای فراهم می آورند. ولی اغلب به یک زمینه مهارتی عمده، یعنی توانایی برقراری رابطه موثر بین پزشک و بیمار نمی پردازند. هدف از این مطالعه تعیین میزان دانش، نگرش و عملکرد کارورزان نسبت به رابطه پزشک– بیمار تعیین ارتباط دانش و نگرش، دانش و عملکرد کارورزان پزشکی نسبت به رابطه پزشک– بیمار و تعیین ارتباط سن و جنس کارورزان با میزان دانش، نگرش و عملکرد آنان نسبت به رابط پزشک– بیمار می باشد.روش و ابزار: تعداد  100نفر از کارورزان پزشکی بطور تصادفی انتخاب شدند که شامل 49 نفر مرد و 51 نفر زن بودند و توسط پرسشنامه ای که اعتبار آن تایید شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصله روشKolmogorov-smirnov test ، one-sample test، pearson، t-test و روش بررسی فراوانی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.نتایج: 35 درصد از کارورزان به سوالات دانش پاسخ صحیح داده بودند. در مورد گروه اول سوالات نگرش، 52 درصد از کارورزان در حد ((خیلی زیاد)) 33 درصد در حد ((زیاد)) و 10 درصد در ((متوسط)) نگرش مثبت ابزار داشته بودند. در مورد گروه دوم سوالات نگرش 68 درصد از کارورزان به سوالات پاسخ صحیح داده بودند. در مورد سوالات عملکرد نیز، 55 درصد از کارورزان، پاسخ صحیح ارایه کرده بودند.ارتباط معنی دار مثبت بین سطح دانش و نگرش، سطح دانش و عملکرد و سطح نگرش و عملکرد کارورزان، مشهود بود.رابطه معنی داری میان جنس کارورزان و میزان پاسخ های صحیح به سوالات به طور کلی و بین سن کارورزان و سطح عملکرد آنان وجود نداشت. میان سن کارورزان و سطح دانش و نگرش آنان ارتباط معنی دار منفی وجود داشت.نتیجه گیری: به نظر میرسد پاسخ صحیح کارورزان به سوالات نگرش و عملکرد ناشی از شخصیت قبلی خود آنان و تجارب شخصی آنها باشد که به تدریج و طی دوره های آموزشی قبلی و مشاهده روابط اساتید با بیماران کسب شده است نه ناشی از دروس کلاسیک ارایه شده توسط دانشکده پزشکی. لذا پیشنهاد می شود درس رابطه پزشک– بیمار به عنوان یکی از دروس ضروری در سر فصل های برنامه آموزش پزشکی قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دولتخواه، ندا، فخاری، علی، و شقاقی، عبدالرضا. (1384). بررسی آگاهی, نگرش و عملکرد کارورزان پزشکی نسبت به رابطه پزشک– بیمار. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/431403/fa

    Vancouver: کپی

    دولتخواه ندا، فخاری علی، شقاقی عبدالرضا. بررسی آگاهی, نگرش و عملکرد کارورزان پزشکی نسبت به رابطه پزشک– بیمار. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/431403/fa

    IEEE: کپی

    ندا دولتخواه، علی فخاری، و عبدالرضا شقاقی، “بررسی آگاهی, نگرش و عملکرد کارورزان پزشکی نسبت به رابطه پزشک– بیمار،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/431403/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا