مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,446
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,763
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دوره ابتدایی استان ایلام

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 33

چکیده

 هدف: اختلالات رفتاری طیف وسیعی از مشکلات دوران کودکی را تشکیل می دهد که شیوع آن در مناطق مختلف ایران و جهان دارای نوسانات بسیاری است. پژوهش حاضر به بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دوره ابتدایی استان ایلام می پردازد.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی و مقطعی است که جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان مدارس ابتدایی استان ایلام در سال تحصیلی 84-1383 تشکیل می دادند. حجم نمونه پژوهش حاضر 1546 دانش آموز بود که با استفاده از فرمول حجم نمونه و براساس شیوه نمونه گیری طبقه ای برحسب جنسیت, منطقه و محل زندگی و پایه تحصیلی و به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای جهت تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند. از پرسشنامه راتر فرم معلم به عنوان ابزار غربالگری و فرم مصاحبه تشخیصی روانپزشکی برای دانش آموزانی که در آزمون راتر نمره بالاتر از نقطه برش داشتند, جهت تایید تشخیص استفاده گردید. برای تحلیل داده ها آزمون خی دو مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دوره ابتدایی استان ایلام 10.2 درصد می باشد. میزان شیوع در پسران بیشتر از دختران, در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی و در پایه تحصیلی سوم بیشتر از سایر پایه های تحصیلی است. همچنین نتایج میزان شیوع برحسب زیرگروه های طبقات تشخیصی اختلالات رفتاری آزمون راتر نشان داد که اختلال ناسازگاری اجتماعی بیشترین و اختلال رفتارهای ضداجتماعی کمترین میزان شیوع را داشتند و در بین عوامل جمعیت شناختی, تحصیلات والدین, طلاق والدین و سابقه بیماری روانی در خانواده با بروز اختلالات رفتاری در کودکان رابطه معناداری داشتند (p<0.05).نتیجه گیری: میزان شیوع اختلالات رفتاری در استان ایلام در مقایسه با سایر پژوهشهای انجام گرفته در داخل و خارج از کشور در دامنه متوسط قرار دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

خوشابی، کتایون، مرادی، شهرام، عیسی مرادرودبنه، ابوالقاسم، شجاعی، ستاره، همتی علمدارلو، قربان، و دهشیری، غلامرضا. (1386). بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دوره ابتدایی استان ایلام. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 8(ویژه نامه (مسلسل 29))، 28-33. SID. https://sid.ir/paper/43177/fa

Vancouver: کپی

خوشابی کتایون، مرادی شهرام، عیسی مرادرودبنه ابوالقاسم، شجاعی ستاره، همتی علمدارلو قربان، دهشیری غلامرضا. بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دوره ابتدایی استان ایلام. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1386؛8(ویژه نامه (مسلسل 29)):28-33. Available from: https://sid.ir/paper/43177/fa

IEEE: کپی

کتایون خوشابی، شهرام مرادی، ابوالقاسم عیسی مرادرودبنه، ستاره شجاعی، قربان همتی علمدارلو، و غلامرضا دهشیری، “بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دوره ابتدایی استان ایلام،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 8، no. ویژه نامه (مسلسل 29)، pp. 28–33، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43177/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button