Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,196
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

822
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین زبان دریافتی و زبان بیانی در کودکان مبتلا به نشانگان داون

صفحات

 صفحه شروع 161 | صفحه پایان 176

چکیده

 این پژوهش با هدف تعیین میزان ارتباط بین زبان بیانی و زبان دریافتی در کودکان مبتلا به نشانگان داون با سن عقلی 5-4 سال انجام شده است. در این تحقیق با انجام تست غیرکلامی لایتر, کودکان نشانگان داون با سن عقلی 5-4 سال از میان دانش آموزان مبتلا به نشانگان داون مقاطع پیش دبستانی کلاس اول مدارس استثنایی پنج ناحیه آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. سپس با انجام آزمون های غربالی شنوایی و آپراکسی 18 نفر از میان گروه مذکور انتخاب شدند و با توجه به محدود بودن تعداد جامعه, از تمام آنها آزمون زبان به عمل آمد و روش نمونه گیری خاص اعمال نشد. برای انجام این پژوهش از آزمون رشد زبان که تنها آزمون زبانی است که در زبان فارسی هنجار شده است, استفاده شد و تنها چهار خرده آزمون درک واژگان, درک دستوری, واژگان شفاهی و تکمیل دستوری این آزمون روی هر کدام از نمونه ها اجرا شد و مشاهدات آزمونگر نیز ثبت گردید و در نهایت یافته های حاصل از پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS و با آزمون های آماری t زوجی و آزمون همبستگی و شاخص های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیلی قرار گرفت. نتایج که بین زبان دریافتی و زبان بیانی کودکان نشانگان داون با سن عقلی 5-4 سال اختلاف معناداری وجود دارد و این دو متغیر همبستگی پایینی (P=0.55) را با هم نشان دادند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیمیان، شیوا، نیلی پور، رضا، و یادگاری، فریبا. (1382). رابطه بین زبان دریافتی و زبان بیانی در کودکان مبتلا به نشانگان داون. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 3(2 (پیاپی 8))، 161-176. SID. https://sid.ir/paper/431872/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیمیان شیوا، نیلی پور رضا، یادگاری فریبا. رابطه بین زبان دریافتی و زبان بیانی در کودکان مبتلا به نشانگان داون. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1382؛3(2 (پیاپی 8)):161-176. Available from: https://sid.ir/paper/431872/fa

    IEEE: کپی

    شیوا ابراهیمیان، رضا نیلی پور، و فریبا یادگاری، “رابطه بین زبان دریافتی و زبان بیانی در کودکان مبتلا به نشانگان داون،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 3، no. 2 (پیاپی 8)، pp. 161–176، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/431872/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا