مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,936
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

803
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه برخی توانایی های کاربرد شناختی کودکان فارسی زبان کم شنوای شدید 4 تا 6 ساله با همسالان شنوا

صفحات

 صفحه شروع 60 | صفحه پایان 65

چکیده

 هدف: کاربردشناسی زبان عبارت از مطالعه کنشهای گفتاری و جنبه های اجتماعی تعاملات ارتباطی در بافت زبان است. کودکان کم شنوا, به دلیل محروم بودن از حس شنوایی که نقش مهمی در رشد مهارت های زبانی دارد, در تمام سطوح زبان و از جمله کاربردشناسی با مشکلاتی مواجهند. هدف از این پژوهش, مقایسه برخی توانایی های کاربرد شناختی شامل پیگیری موضوع, نوبت گیری و اصلاح مکالمه در کودکان فارسی زبان کم شنوای شدید 4 تا 6 ساله با همسالان شنوا می باشد.روش بررسی: در این پژوهش مقطعی مورد- شاهدی, 21 کودک شنوا به روش تصادفی ساده از مهدکودکهای عادی و 21 کودک کم شنوای شدید به روش نمونه گیری دردسترس از مراکز توانبخشی و کلینیک های گفتاردرمانی تهران و کرج انتخاب شده و مهارت های کاربردشناسی آنها با استفاده از تکالیف محقق ساخته در خصوص پیگیری موضوع, نوبت گیری و اصلاح مکالمه مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی تکالیف, توسط یک زبان شناس و دو آسیب شناس گفتار و زبان و پایایی تمامی آنها به روش آزمون بازآزمون و ضریب همبستگی 0.70 تا 0.95 مورد تایید قرار گرفت. لازم به ذکر است ابتدا خرده آزمون های هوش غیرکلامی از آزمودنی ها به عمل آمد و در صورتی که نمره هوش آزمودنی در محدوده طبیعی به دست می آمد, تکالیف کاربرد شناختی در اختیار او قرار می گرفت. داده های حاصل با استفاده از آزمون های مجذور خی, تی مستقل و مان ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین مدت زمان پیگیری موضوع (P<0.001), نمرات نوبت گیری (0.001>P), اصلاح مکالمه از نوع پاسخ به درخواست برای رفع ابهام (0.003=P) و اصلاح مکالمه از نوع درخواست برای رفع ابهام (0.002=P) بین دو گروه کم شنوا و شنوا اختلاف معناداری داشت.نتیجه گیری: کودکان کم شنوا در به کارگیری مهارت های کاربردشناسی ضعیف تر از کودکان شنوا عمل می کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، نجوا، شیرازی، طاهره سیما، دارویی، اکبر، دانای طوسی، مریم، پورشهباز، عباس، و رهگذر، مهدی. (1388). مقایسه برخی توانایی های کاربرد شناختی کودکان فارسی زبان کم شنوای شدید 4 تا 6 ساله با همسالان شنوا. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 10(3 (مسلسل 39))، 60-65. SID. https://sid.ir/paper/43201/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی نجوا، شیرازی طاهره سیما، دارویی اکبر، دانای طوسی مریم، پورشهباز عباس، رهگذر مهدی. مقایسه برخی توانایی های کاربرد شناختی کودکان فارسی زبان کم شنوای شدید 4 تا 6 ساله با همسالان شنوا. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1388؛10(3 (مسلسل 39)):60-65. Available from: https://sid.ir/paper/43201/fa

    IEEE: کپی

    نجوا موسوی، طاهره سیما شیرازی، اکبر دارویی، مریم دانای طوسی، عباس پورشهباز، و مهدی رهگذر، “مقایسه برخی توانایی های کاربرد شناختی کودکان فارسی زبان کم شنوای شدید 4 تا 6 ساله با همسالان شنوا،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 10، no. 3 (مسلسل 39)، pp. 60–65، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43201/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا