مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

930
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

787
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تهیه آزمون جهت بررسی تاثیر شکل و جایگاه نویسه بر خطاهای دیکته در دانش آموزان کلاس اول ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 22 | صفحه پایان 27

چکیده

 هدف: این مطالعه به منظور تهیه آزمونی جهت بررسی تاثیر شکل وجایگاه نویسه بر خطاهای هجی کردن و تعیین روایی و اعتبار آن در پایه اول ا بتدایی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی و مقطعی و از نوع ابزارسازی و اعتبارسنجی می باشد. جمعیت مورد مطالعه دانش آ موزان کلاس اول ابتدایی (دو کلاس از مدرسه دخترانه و دو کلاس از مدرسه پسرانه) از منطقه 8 آموزش و پرورش شهر تهران بودند که به روش غیر تصادفی و ساده انتخاب شدند. ابتدا کلمات کتاب «بنویسیم» پایه اول ابتدایی بر اساس شکل و جایگاه نویسه مورد بررسی قرارگرفته و تعدادی واژه انتخاب و برای بررسی به صاحب نظران با تخصص در حیطه های آسیب شناسی گفتار و زبان, زبان شناسی و معلمان داده شد. بر اساس نظرات ارسالی 54 واژه از بین سایرین برای بررسی شکل و 39 واژه برای بررسی جایگاه نویسه انتخاب گردید. به منظور بررسی اعتبار (قابلیت تکرارپذیری) آزمون, کلمات یکبار توسط آزمونگر و معلم در طی دو مرحله به تفکیک به دانش آ موزان یک کلاس دخترانه و یک کلاس پسرانه پایه اول ابتدایی به صورت دیکته گفته شد و یکبار نیز توسط آزمونگر در طی دو مرحله به یک کلاس دخترانه و یک کلاس پسرانه دیگر پایه اول ابتدایی به صورت دیکته گفته شد. سپس خطاهای دیکته تعیین و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که خطاهای هجی کردن در مرحله اول و دوم اجرای آزمون توسط آزمونگر, هم در شکل نویسه (0.12=P) و هم در جایگاه نویسه (0.16=P) اختلاف معنی داری ندارد, در حالیکه در بین دو مرحله اجرای آزمون توسط آزمونگر و معلم در شکل نویسه تفاوت معنی دار مشاهده شد (P<0.01), ولی در جایگاه نویسه با یکدیگر تفاوت معنی دار ندارند (0.12=P).نتیجه گیری: نتایج بدست آمده گواه اعتبار و پایایی داخل آزمونگر آزمون در هر دو بخش شکل وجایگاه نویسه است.اما آزمون فقط در بخش جایگاه نویسه دارای اعتبار بین آزمونگر است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمانی، زهرا، کاظمی، مریم، عواطف رستمی، فاطمه، و جلایی، شهره. (1386). تهیه آزمون جهت بررسی تاثیر شکل و جایگاه نویسه بر خطاهای دیکته در دانش آموزان کلاس اول ابتدایی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 8(4 (مسلسل 32))، 22-27. SID. https://sid.ir/paper/43215/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمانی زهرا، کاظمی مریم، عواطف رستمی فاطمه، جلایی شهره. تهیه آزمون جهت بررسی تاثیر شکل و جایگاه نویسه بر خطاهای دیکته در دانش آموزان کلاس اول ابتدایی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1386؛8(4 (مسلسل 32)):22-27. Available from: https://sid.ir/paper/43215/fa

    IEEE: کپی

    زهرا سلیمانی، مریم کاظمی، فاطمه عواطف رستمی، و شهره جلایی، “تهیه آزمون جهت بررسی تاثیر شکل و جایگاه نویسه بر خطاهای دیکته در دانش آموزان کلاس اول ابتدایی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 8، no. 4 (مسلسل 32)، pp. 22–27، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43215/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا