مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

496
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و سازماندهی مجدد فرآیند آموزشی دوره های کارورزی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1380 (مرحله مقدماتی تعیین نیازهای آموزشی بخش زنان)

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: در هر سال حدود 5000 پزشک فارغ التحصیل می شوند که انتظار می رود با دانش و مهارت فرار گرفته در دوران تحصیل واجد توانایی های لازم برای درمان و اداره بیماریهای شایع جامعه باشند اما پزشکان عمومی با داشتن اطلاعات نظری نسبی فاقد این توانایی می باشند لذا این پژوهش در نظر دارد ضمن شناخت مشکلات با ارایه برنامه مدون تا حد امکان نسبت به رفع این مشکل اقدام نماید. اهداف کلی و اختصاصی این پژوهشی مشتمل بر سه مرحله برنامه ریزی، اجرا و اداره آموزش و ارزشیابی آموزش میباشد. روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی (گذشته نگر و آینده نگر) می باشد جمعیت مورد مطالعه شامل تمامی کارورزان پزشکی که چهار بخش اصلی را در سال تحصیلی 81-80 می گذرانند می باشد، ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده می باشد روش انجام کار شامل سه مرحله به این شرح میباشد: طراحی فرایند اثر بخش؛ تعیین نیازهای آموزشی؛ بر اساس نیازسنجی آموزشی، اهداف تعیین و به سه سطح؛ آنچه باید یاد بگیرد؛ آنچه بهتر است یاد بگیرد؛ آنچه دانستن آن چندان ضروری نیست تقسیم می گردد. تهیه طرح درس و ابلاغ آن به اساتید جهت استفاده و اجرای آن. اجرای برنامه کارورزی بر اساس پروتکل تهیه شده. ارزیابی بر اساس نظرات دانشجوی کارورزی، اساتید و دستیاران.یافته ها: از مجموعه 55 عنوان آموزش تعیین شده بر اساس سرفصل دروس و سایر منابع، بر طبق نظرات اساتید، دستیاران رشته زنان و زایمان و پزشکان عمومی فارغ التحصیل در مراکز بهداشتی درمانی، 24 عنوان جزو واجبات یادگیری must know تعیین شده که این عناوین به ترتیب اولویت شامل معاینه فیزیکی کامل، معاینه Gyn، گرفتن شرح حال، محاسبه دوزاژ دارو مورد استفاده در بخش زنان و استفاده مناسب از آن و انجام CPR نوزاد، معاینه OB و... و سه عنوان جزو مواردی است که دانستن آن چندان ضروری نیست که عبارتند از فریز کردن، بکارگیری سونوگرافی و ارزیابی سلامت جنین و بکار گرفتن CST در ارزیابی سلامت جنین و 28 مورد دیگر جزو مواردی است که دانشجو بهتر است در یادگیری تلاش نماید (better to know). نتیجه: برای انجام آموزش اثربخش یعنی آموزشی که متناسب با نیازهای جامعه باشد انجام نیازسنجی آموزشی ضروری است با انجام این عمده اوقات و انرژی اساتید و هزینه های آموزشی صرف تاکید بر اولویت های آموزشی (واجب یادگیری) می شود و مواد آموزشی کم اهمیت تر در اولویت بعدی قرار می گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صبوری، مسیح، شایان، شهرام، و صالحی، سیداحمد. (1381). بررسی و سازماندهی مجدد فرآیند آموزشی دوره های کارورزی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1380 (مرحله مقدماتی تعیین نیازهای آموزشی بخش زنان). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/432912/fa

    Vancouver: کپی

    صبوری مسیح، شایان شهرام، صالحی سیداحمد. بررسی و سازماندهی مجدد فرآیند آموزشی دوره های کارورزی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1380 (مرحله مقدماتی تعیین نیازهای آموزشی بخش زنان). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/432912/fa

    IEEE: کپی

    مسیح صبوری، شهرام شایان، و سیداحمد صالحی، “بررسی و سازماندهی مجدد فرآیند آموزشی دوره های کارورزی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1380 (مرحله مقدماتی تعیین نیازهای آموزشی بخش زنان)،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/432912/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button