مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

511
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نگرش کارورزان در مورد آموزش دستیاران به آنها بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شهریور و مهرماه 1383

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 8

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: هدف از آموزش در دانشکده پزشکی تربیت پزشکان توانمند و ماهر در جهت ارتقا سطح سلامت جامعه و جلب رضایت مردم میباشد. ارتقا کیفیت آموزش، در نهایت موجب تسریع توسعه پایدار کشور و اختصاصا سطح سلامت جامعه میشود. دستیاران بعنوان یکی از پتانسیل های موجود می توانند از هر فرصتی جهت آموزش کارورزان و دانشجویان استفاده کنند. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت فعلی فرایند آموزش کارورزان توسط دستیاران و انتقال نتایج بدست آمده به مسوولین محترم اجرایی در نظر گرفته شد.روش و ابزار: مطالعه اخیر یک مطالعه توصیفی تحلیلی و به شیوه مقطعی می باشد که در شهریور و مهر ماه 1383 در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد. جامعه هدف کارورزان 6 ماهه آخر دوره پزشکی بودند که تعداد 54 نفر آنها به طور تصادفی آسان انتخاب شدند. شیوه جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های خود ساخته و خود ایفا بود که کارورزان آن را تکمیل می کردند. اطلاعات بدست آمده از مطالعه با کمکنرم افزار spss  ویرایش 11 و به کمک آزمونهای آماری توصیف و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: میانگین نمره نگرش کارورزان در حیطه دانش 7/25 از مقدار مورد انتظار 45 بود. همین میزان در حیطه عملکرد 2/13 از مقدار مورد انتظار 20 بدست آمد. بیشترین آموزش کارورزان توسط دستیاران رشته جراحی عمومی بوده است  .16/7 (46/2)درصد کارورزان معتقدند که با ارتقا دستیار به سال بالاتر آموزش به کارورز افزایش می یابد. از بین عرصه های مختلف آموزشی، درمانگاه مفیدترین آنها بوده است (5/68%). حدودا 3/22درصد کارورزان اذعان دارند که آموزش دستیاران درmanagement  بیماری های شایع جامعه کافی می باشد. تنها 6/5 درصد کارورزان معتقدتد که دستیاران در امر آموزش آنها وظیفه خویش را بخوبی انجام می دهند.نتیجه گیری: در مقوله آموزش پزشکی، توجه به شایعترین ها و مهمترین ها از اهم مسایل است. اکثر قریب به اتفاق دستیاران مسوولیت مهم آموزش کارورزان را پدیرفته اند ولی عده قلیلی از آنها این وظیفه را بخوبی انحام می دهند. فرایند موجود هدفمند نیست. در حیطه عملکرد، کارورزان به استقلال کافی در انجام procedure ها نرسیده اند. دستیاران سال اول انگیزه بیشتری برای آموزش دارند ولی مطالعات خارجی بیانگر آن است که دستیاران سال های بالاتر بیشتر آموزش می دهند. بدلیل رویارویی با بیماری های شایع، درمانگاه را بهترین عرصه یادگیری قلمدآد کرده اند. بنظر کارورزان حجم کاری بالا در بخش و اورژانس مانعی برای بهره مندی آنها از آموزش دستیاران است. تعامل کاری بین دستیار و کارورز باعث ایجاد اعتماد به نفس کافی در کارورز نشده است. بنابراین برنامه مشارکت دستیاران در فرآیند آموزش بلینی نیاز به بازنگری و برنامه ریزی اساسی دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گرک یراقی، محمد، صبوری، مسیح، و هادی زاده، محمود. (1384). بررسی نگرش کارورزان در مورد آموزش دستیاران به آنها بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شهریور و مهرماه 1383. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 7-8. SID. https://sid.ir/paper/432958/fa

    Vancouver: کپی

    گرک یراقی محمد، صبوری مسیح، هادی زاده محمود. بررسی نگرش کارورزان در مورد آموزش دستیاران به آنها بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شهریور و مهرماه 1383. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):7-8. Available from: https://sid.ir/paper/432958/fa

    IEEE: کپی

    محمد گرک یراقی، مسیح صبوری، و محمود هادی زاده، “بررسی نگرش کارورزان در مورد آموزش دستیاران به آنها بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شهریور و مهرماه 1383،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 7–8، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/432958/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button