مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,421
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,185
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی آگاهی واج شناختی در کودکان مبتلا به اختلالات واجی

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 27

چکیده

 هدف: ارتباط بین آگاهی واج شناختی و اختلالات واجی در دهه های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. نقص در توانایی های واجی می تواند دلیل اختلالات آگاهی واج شناختی در کودکان مبتلا به اختلال واجی باشد. در مطالعه حاضر تلاش شد که نقایص آگاهی واج شناختی در کودکان مبتلا به اختلالات واجی مورد بررسی قرار گیرد.روش بررسی: پژوهش از نوع مقطعی و مقایسه ای بود. نمونه پژوهش شامل 25 کودک مبتلا به اختلالات واجی و 25 کودک طبیعی بود که کودکان دارای اختلال به شیوه در دسترس و کودکان طبیعی از طریق همسان سازی با گروه اختلال انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش برای تعیین اختلالات واجی آزمون اطلاعات آوایی و برای بررسی آگاهی واج شناختی آزمون آگاهی واج شناختی بود. آگاهی از ترکیب و تقطیع هجا و قافیه و تجانس مورد بررسی قرار گرفت. داده های حاصل با استفاده از آزمون های کای اسکوئر, تی مستقل و تی جفت تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میانگین آگاهی واجی در کودکان با اختلالات واجی به صورت معنی داری پایین تر از کودکان طبیعی بود (P<0.001). تفاوتی میان دو گروه از نظر آگاهی از تقطیع (P=0.073) و ترکیب هجا (P=0.189) وجود نداشت, اما از نظر آگاهی از قافیه (P<0.001) و تجانس (P<0.001) تفاوت بین دو گروه معنی دار بود.نتیجه گیری: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که کودکان مبتلا به اختلالات واجی از نظر آگاهی واج شناختی در سطح پایین تری از کودکان طبیعی قرار دارند. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش می توان به آسیب شناسان گفتار و زبان توصیه نمود که هنگام درمان کودکان مبتلا به اختلالات واجی, آگاهی واج شناختی را هم مدنظر قرار دهند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قسیسین، لیلا، میرانی، سارا، و تذهیبی، مهدی. (1391). بررسی آگاهی واج شناختی در کودکان مبتلا به اختلالات واجی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 13(4 (مسلسل 54))، 20-27. SID. https://sid.ir/paper/43303/fa

    Vancouver: کپی

    قسیسین لیلا، میرانی سارا، تذهیبی مهدی. بررسی آگاهی واج شناختی در کودکان مبتلا به اختلالات واجی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1391؛13(4 (مسلسل 54)):20-27. Available from: https://sid.ir/paper/43303/fa

    IEEE: کپی

    لیلا قسیسین، سارا میرانی، و مهدی تذهیبی، “بررسی آگاهی واج شناختی در کودکان مبتلا به اختلالات واجی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 13، no. 4 (مسلسل 54)، pp. 20–27، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43303/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button