مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

661
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مهارت های تفکر انتقادی مدرسین در استفاده از راهبردهای آموزشی دانشجو مدار در تدریس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد تهران 1381

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 40

چکیده

 مقدمه و هدف: یک ساعت اندیشیدن برتر از هفتاد سال عبادت است. تفکر مبنا و اساس تعلیم و تربیت است و ایجاد محیطهای درسی ای که باعث تشویق بحث, برسش و تعمق می شوند تفکر انتقادی را پرورش و رشد می دهند. مدرسین مسوولیت مهمی را در پرورش تفکر در فراگیران خود بعهده دارند. برای پرورش تفکر انتقادی در فراگیران باید حالت کنش متقال فراگیر و مدرس برجو کلاس حاکم باشد. فراگیران نمی توانند صرفا مانند اسفنجهایی باشند که خرد و دانش مدرس را جذب کنند, بلکه باید به طور واقع بینانه ای به موضوع درسی خود معطوف شده و فعالانه هنر تفکر انتقادی را پیشه خود سازند. توسعه مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان بطور قابل ملاحظه ای بر راهبردهای آموزشی تاکید می نماید و از آنجایی که دانشجویان برای به کار بستن دانش خود بخصوص در رشته های پرستاری و مامایی نیاز به فرصت هایی برای پرداختن به فرآیند تفکر و پرورش آن دارند, در این پژوهش به بررسی تاثیر مهارتهای تفکر انتقادی مدرسین در استفاده از راهبردهای آموزشی دانشجومدار در تدریس پرداخته شده است چرا که تکنیکها و راهبردهای خاص آموزشی می توانند بر کیفیت تفکر فراگیران تاثیر بسزایی داشته باشند.روش اجرا: پژوهش حاضر از گروه تحقیقات توصیفی است که از روش پژوهش پس رویدادی استفاده شده است. این تحقیق در سال 1381 بر روی 97 نفر از مدرسین دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد پزشکی تهران) از طریق نمونه گیری تصادفی انجام گردیده است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بوده که در پنج بخش به بررسی سبک تفکر انتقادی مدرسین با استفاده از فهرست سوالات تفکر انتقادی کالیفرنیا و در ارتباط با راهبردهای آموزشی مدرسین از سوالات نمونه های وکیلی (1998) پرداخته است. نتایج توسط آمار توصیفی و با استفاده از آزمونهای استنباطی مانند تحلیل واریانس یک متغیره و چند متغیره و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و در قالب 22 جدول خلاصه گردیده است.نتایج: بررسی و تجزیه و تحلیلهای آماری نشان داده است که شیوه های آموزشی در دروس پایه و تخصصی ارتباط معنادار مثبت با تفکر انتقادی مدرسین داشته و همچنین مدرسین دارای تفکر انتقادی از کارگروهی در روشهای ارزشیابی استفاده نموده اند. در ارتباط با هدفهای آموزشی, مدرسین با تفکر انتقادی در دروس تخصصی به توسعه مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان اهمیت بیشتری قایل بوده اند و بطور کلی در ارتباط با هدفهای آموزشی طرح درس شیوه های تدریس و ارزشیابی ارتباط معنی داری با تفکر انتقادی بدست آمده است.بحث: تفکر به عنوان بنا و اساس تعلیم و تربیت بوده و تفکر انتقادی بعنوان مجموعه ای از مهارتها و با توجه به استفاده از راهبردهای آموزشی دانشجو مدار مورد توجه قرار گرفته است. مدرسین می توانند با ایجاد شرایط مطلوب یادگیری به جای انتقال اطلاعات, روش کسب تجربه را به دانشجویان بیاموزند و طبق نتایج بدست آمده سبک تفکر انتقادی مدرسین رابطه مثبتی با استفاده از راهبردهای آموزشی دانشجو مدار توسط مدرسین دانشگاه داشته است. هاس وکیلی (1998) در تحقیقی سبک تفکر انتقادی مدرسین و استفاده از راهبردهای آموزشی فعال را در پرورش تفکر انتقادی دانشجویان موثر دانسته اند. همچنین در نتایج بدست آمده از پژوهش هارت لاپ (2000) نشان داده شده است که سبک تفکر انتقادی مدرسین در استفاده از روشهای فعال در آموزش موثر بوده است. درایت رابطه تحقیقات دیگری نیز توسط فاسیون, سانچر (2000-1996) و براون وکیلی (1990-1981) نیز انجام گرفته است که همگی بیانگر نتایجی مشابه بوده اند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلالی، شیدا، پوشنه، کامبیز، و دوایی، مهدی. (1382). بررسی تاثیر مهارت های تفکر انتقادی مدرسین در استفاده از راهبردهای آموزشی دانشجو مدار در تدریس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد تهران 1381. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 3((ویژه نامه 10))، 39-40. SID. https://sid.ir/paper/433098/fa

    Vancouver: کپی

    جلالی شیدا، پوشنه کامبیز، دوایی مهدی. بررسی تاثیر مهارت های تفکر انتقادی مدرسین در استفاده از راهبردهای آموزشی دانشجو مدار در تدریس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد تهران 1381. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1382؛3((ویژه نامه 10)):39-40. Available from: https://sid.ir/paper/433098/fa

    IEEE: کپی

    شیدا جلالی، کامبیز پوشنه، و مهدی دوایی، “بررسی تاثیر مهارت های تفکر انتقادی مدرسین در استفاده از راهبردهای آموزشی دانشجو مدار در تدریس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد تهران 1381،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 3، no. (ویژه نامه 10)، pp. 39–40، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/433098/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button