مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

825
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

825
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه تحلیل فضایی با دست نویسی در دانش آموزان کم توان ذهنی شهرری (1385)

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 68

چکیده

 هدف: یکی از مشکلات رایج در مدارس کودکان کم توان ذهنی اختلالات دست نویسی است. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط تحلیل فضایی و دست نویسی در دانش آموزان کم توان ذهنی است.روش بررسی: در این پژوهش که از نوع مطالعات توصیفی مقطعی و به روش همبستگی است, کلیه 126 دانش آموز کم توان ذهنی (53 دختر و 73 پسر) در دامنه سنی 9 تا 19 سال که در سال تحصیلی 85-1384 در پایه های اول تا پنجم ابتدایی در مدارس استثنایی شهرری مشغول به تحصیل بودند, به روش تمام شمار شرکت نمودند. برای همه دانش آموزان چک لیست دست نویسی محقق ساخته و نیز خرده آزمون طراحی با مکعب های وکسلر اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل, یومن ویتنی, کروسکال والیس و همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: ضریب همبستگی ثانوی کندال نوع C نشان داد که بین دست نویسی و تحلیل فضایی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد (P<0.0001, r=0.305). همچنین تحلیل فضایی با اندازه حروف نسبت به هم (P<0.007), با اندازه کل نوشته (P<0.0001) و با روی خط نویسی (P<0.002) رابطه مثبت معنی دار دارد.نتیجه گیری: وجود ارتباط بین تحلیل فضایی و دست نویسی مبین این امر است که به منظور بهبود خوانایی دست نویسی دانش آموزان کم توان ذهنی در مقوله های اندازه حروف نسبت به هم, اندازه کل نوشته و روی خط نویسی, مداخلات درمانی در زمینه تحلیل فضایی الزامی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هداوندخانی، فاطمه، بهرامی، هادی، بهنیا، فاطمه، فرهبد، مژگان، و صالحی، مسعود. (1386). رابطه تحلیل فضایی با دست نویسی در دانش آموزان کم توان ذهنی شهرری (1385). آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 8(2 (مسلسل 30))، 63-68. SID. https://sid.ir/paper/43322/fa

    Vancouver: کپی

    هداوندخانی فاطمه، بهرامی هادی، بهنیا فاطمه، فرهبد مژگان، صالحی مسعود. رابطه تحلیل فضایی با دست نویسی در دانش آموزان کم توان ذهنی شهرری (1385). آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1386؛8(2 (مسلسل 30)):63-68. Available from: https://sid.ir/paper/43322/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه هداوندخانی، هادی بهرامی، فاطمه بهنیا، مژگان فرهبد، و مسعود صالحی، “رابطه تحلیل فضایی با دست نویسی در دانش آموزان کم توان ذهنی شهرری (1385)،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 8، no. 2 (مسلسل 30)، pp. 63–68، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43322/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button