مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,028
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

497
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان انگیزه دانشجویان پزشکی نسبت به رشته خود در مقاطع مختلف تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 10 | صفحه پایان 15

چکیده

 نظر به اهمیت انگیزه به عنوان عاملی مهم در یادگیری, کسب مهارت و نهایتا موفقیت دانشجویان و رابطه متقابل انگیزه و یادگیری, این تحقیق به منظور تعیین میزان انگیزه انتخاب رشته پزشکی توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه صورت گرفت.مطالعه به روش توصیفی بر روی دانشجویان رشته پزشکی انجام شد. ابتدا به طرح پرسشنامه بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت اقدام گردید و از روشهای اعتبار محتوی (Content validity) و پایایی جز به کل (item- Total) و ضریب همبستگی برای تعیین روایی و پایایی استفاده شد. در ابتدای پرسشنامه مشخصات دموگرافیک دانشجویان شامل سن, جنس, وضعیت تاهل, محل سکونت, شغل, نوع و معدل دیپلم, سهمیه ورودی به دانشگاه مقطع تحصیلی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی گنجانده شد و انگیزه به دو صورت درونی و بیرونی تقسیم بندی شد. برای تعیین انگیزه درونی متغیرهای مورد سنجش عبارت بودند از: علاقه شخصی, امکان خدمت نوع دوستانه, تکامل شخصیت در این رشته, علاقه به فعالیتهای درمانی و انگیزه بیرونی شامل صلاح اندیشی والدین, اعتبار و منزلت اجتماعی, بهره مندی از امکانات, روشن بودن وضعیت استخدامی و اشتغال حداقل یکی از والدین در حرفه پزشکی جهت ارایه نتایج از آمار توصیفی و همچنین تعیین همبستگی بین مشخصات دموگرافیک با عوامل تعیین کننده میزان انگیزه از آزمون کای دو, و ضریب همبستگی چوپروف اسپیرمن استفاده شد.از بین 600 دانشجو مشغول به تحصیل 540 نفر پرسشنامه را تکمیل که 57/5 درصد زن,62/4  درصد بومی و 84/4 درصد غیر شاغل بودند. همچنین 28/4 درصد در مقطع علوم پایه, 18/4 درصد در مقطع فیزیوپاتولوژی, 26/5 درصد در مقطع استاژری 26/7 درصد در مقطع انترنی مشغول به تحصیل بودند. در میان گزینه های مختلف پرسشنامه بیشترین امتیاز مربوط به علاقه شخصی دانشجویان به علم پزشکی و کمترین امتیاز به روشن بودن وضعیت استخدامی این شغل در آینده اختصاص داشت (4/12±0/96 در مقابل 2/55±1/23) میانگین امتیاز کل عوامل مرتبط با انگیزه دانشجویان 35/69±6/13, بود که اندکی بالاتر از متوسط قرار داشت با افزایش مقطع تحصیلی دانشجویان میزان انگیزه آنان کاهش داشت (p<0/001) زنان دارای میزان انگیزه بیشتری نسبت به مردان بودند که بیشتر عوامل مرتبط با انگیزه های درونی را شامل می شود (p<0/001).بطور کلی میزان انگیزه دانشجویان با توجه به رشته آنان مطلوب نبوده ولی عوامل مرتبط با انگیزه درونی افراد نسبت به عوامل مرتبط با انگیزه بیرونی آنان وضعیت بهتری را نشان داد. توصیه می گردد با توجه به تاثیر انگیزه در یادگیری بررسی در خصوص راههای پیشگیری از کاهش انگیزه دانشجویان به عمل آید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شکیبایی، داریوش، ایران فر، شیرین، منتظری، نصرت اله، رضایی، منصور، و یاری، ناهید. (1384). میزان انگیزه دانشجویان پزشکی نسبت به رشته خود در مقاطع مختلف تحصیلی. طب و تزکیه، 14(2 (مسلسل 57))، 10-15. SID. https://sid.ir/paper/434218/fa

Vancouver: کپی

شکیبایی داریوش، ایران فر شیرین، منتظری نصرت اله، رضایی منصور، یاری ناهید. میزان انگیزه دانشجویان پزشکی نسبت به رشته خود در مقاطع مختلف تحصیلی. طب و تزکیه[Internet]. 1384؛14(2 (مسلسل 57)):10-15. Available from: https://sid.ir/paper/434218/fa

IEEE: کپی

داریوش شکیبایی، شیرین ایران فر، نصرت اله منتظری، منصور رضایی، و ناهید یاری، “میزان انگیزه دانشجویان پزشکی نسبت به رشته خود در مقاطع مختلف تحصیلی،” طب و تزکیه، vol. 14، no. 2 (مسلسل 57)، pp. 10–15، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/434218/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button