مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,026
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

765
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مشکلات جداسازی اصوات گفتاری هم زمان در کودکان کم شنوا

صفحات

 صفحه شروع 84 | صفحه پایان 91

چکیده

 هدف: مطالعه حال حاضر, در زمره پژوهش های بنیادین برای بررسی توانایی جداسازی اصوات گفتاری هم زمان در کودکان کم شنوا انجام گرفته است. جداسازی هم زمان, یکی از مولفه های پایه ای رویکرد تجزیه و تحلیل صحنه شنوایی یا ASA بوده و نقش مهمی در فرآیند درک گفتار داراست. در این مطالعه, پتانسیل های دیررس شنوایی کودکان کم شنوا بررسی و با پاسخ های گروه هنجار مقایسه شدند.روش بررسی: در 10 کودک هنجار و 10 کودک کم شنوای 4 تا 6 ساله (با میانگین سنی 4.95 و انحراف معیار 0.72 برای گروه هنجار و 5.05 و 70.9 برای گروه کم شنوا) که به صورت تصادفی انتخاب گردیدند, پاسخ های دیررس شنوایی یا ALRs (دامنه مجموعه P2-N1) برای دوازده جفت واکه سنتز شده ای که به طور همزمان و به صورت دوگوشی ارائه می شد, ثبت گردید. تفاوت جفت واکه های مورد نظر در فرکانس پایه آنها بود؛ به نحوی که فرکانس پایه هر یک از آنها به میزان نیم semitone از دیگری تفاوت داشت. بررسی های آماری با استفاده از آزمون T مستقل در نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام گرفت.یافته ها: مقایسه دامنه مجموعه P2-N1 میان دو گروه هنجار و کم شنوا, نشان دهنده وجود اختلاف آماری معنادار در شماری از جفت واکه ها بود(P-value<0.05) . با بررسی دقیق تر نتایج, دامنه مجموعه P2-N1 که شاخصی از کشف تغییرات واکه ها و بازنمایی تحریکات گفتاری در دستگاه شنوایی مرکزی در شرایط نبود توجه فعال شرکت کنندگان است- در گروه کودکان کم شنوا از مقدار کمتری برخوردار بود.نتیجه گیری: پژوهش حاضر گویای اختلال جداسازی اصوات گفتاری همزمان در کودکان کم شنواست. این مطالعه, شواهدی را درباره بروز مشکلاتی در کشف ویژگی های گفتاری در مسیر پایین به بالا (مبتنی بر فرکانس پایه و تفاوت های آن) در کودکان مذکور فراهم می نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طالبی، حسین، موسوی، عبداله، لطفی، یونس، و فقیه زاده، سقراط. (1393). مشکلات جداسازی اصوات گفتاری هم زمان در کودکان کم شنوا. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 15(1)، 84-91. SID. https://sid.ir/paper/43443/fa

    Vancouver: کپی

    طالبی حسین، موسوی عبداله، لطفی یونس، فقیه زاده سقراط. مشکلات جداسازی اصوات گفتاری هم زمان در کودکان کم شنوا. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1393؛15(1):84-91. Available from: https://sid.ir/paper/43443/fa

    IEEE: کپی

    حسین طالبی، عبداله موسوی، یونس لطفی، و سقراط فقیه زاده، “مشکلات جداسازی اصوات گفتاری هم زمان در کودکان کم شنوا،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 15، no. 1، pp. 84–91، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43443/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button