مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,706
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی کاربرد روشهای تدریس و یادگیری تعاملی در فرآیندهای آموزشی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: کاربرد TQM در سیستم های آموزشی اطمینان از کیفیت فرایند تدریس و یادگیری است. که دانشجویان با کیفیت پرورش داده شده و موجب رضایت مشتریان میشود. در مدل TQM، متدها بر مبنای بازده آموزش پایه ریزی میشوند چالش این است که هر دانشجو بتواند در فرایند تدریس و یادگیری با ارایه زمان کافی، حمایت، انگیزه، منابع و فرصت برای یادگیری در نیل به استاندارد های مورد توافق آموزش عالی در یک محیط کاملا با کیفیت سود ببرد. پژوهش حاضر با هدف روشهای تدریس و یادگیری تعاملی و روش معمول در فرایند های آموزشی را در فرایند تدریس و یادگیری دانشجویان پرستاری انجام شد.روش و ابزار: در این مطالعه تجربی 34 نفر از دانشجویان پرستاری در دو مرحله که در مرحله اول 16 نفر در دو درس پرستاری روانی و پرستاری کودکان به طور تصادفی و در مرحله دوم 18 نفر در دروس کودکان و روانی به صورت مبتنی بر هدف در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. در هر دو مرحله با روش خود کنترلی همسان سازی انجام شد. بعد از نظر سنجی از دانشجویان جهت انتخاب شیوه ارتقا در گروه آزمون روش تدریس سخنرانی بعلاوه بحث گروهی و شیوه امتحان، روش معمول بعلاوه آزمون مجدد و در گروه شاهد سخنرانی و روش معمول امتحان انتخاب شد. در مرحله دوم شیوه امتحان جهت حذف اثر آزمون مجدد در گروه شاهد نیز آزمون مجدد انجام شد. در هر 4 گروه نمرات پره کوئیز، پره تست، اضطراب قبل از امتحان، امتحان پایانی، درصد ضریب ماندگاری یادگیری (امتحان یک ماه بعد)، میزان غیبت از کلاس و میزان مراجعه به سایر متون و... سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای تی، ویلکاکسون و من ویتنی و با نرم افزار SPSS انجام شد.نتایج: تفاوت میانگین نمرات پره کوئیزه و پره تست در دو گروه معنی دار نبود. میانگین نمره اضطراب قبل از امتحان در دوگروه شاهد بیشتر و دارای تفاوت معنی دار بود .(P= 0/18) میانگین نمرات پایانی در گروه آزمون بیشتر و در دو ورودی 80 و81 و در مجموع دارای تفاوت معنی دار بود.(01/0=P80،  P81=0/018و 0001/0 >مجموعP). میانگین میزان غیبت از کلاس در گروه شاهد بیشتر بود ولی تفاوت معنی دار نبود. میزان مراجعه به سایر متون نیز در گروه آزمون بیشتر و دارای تفاوت معنی دار بود(001/ .(P<0نتیجه گیری: کاربرد روشهای تدریس و یادگیری تعاملی در فرایند تدریس و یادگیری سبب شور و نشاط جدید در کلاس، افزایش باور و توقع دانشجو، مشارکت دانشجو در اداره کلاس، مراجعه بیشتربه سایر متون، افزایش ضریب ماندگاری و کاهش غیبت ازکلاس درس شد و لذا پژوهشگر استفاده کاربردی از این شیوه رابه سیستم های آموزشی پیشنهاد میکند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرتضوی، حامد، نعمت، رحیم، سهیل ارشدی، سهیل، و آرمات، محمدرضا. (1384). اثربخشی کاربرد روشهای تدریس و یادگیری تعاملی در فرآیندهای آموزشی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/434432/fa

    Vancouver: کپی

    مرتضوی حامد، نعمت رحیم، سهیل ارشدی سهیل، آرمات محمدرضا. اثربخشی کاربرد روشهای تدریس و یادگیری تعاملی در فرآیندهای آموزشی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/434432/fa

    IEEE: کپی

    حامد مرتضوی، رحیم نعمت، سهیل سهیل ارشدی، و محمدرضا آرمات، “اثربخشی کاربرد روشهای تدریس و یادگیری تعاملی در فرآیندهای آموزشی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/434432/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button