مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,200
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

901
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی فرآیندهای واجی کودکان فارسی زبان 2 تا 4 ساله

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 23

چکیده

 هدف: فرآیندهای واجی, تغییراتی است که کودکان به هنگام بیان کلمات در نحوه تلفظ آن ایجاد می کنند تا بیان آن ها برای ایشان راحت تر شود. این پژوهش با هدف بررسی فرآیندهای واجی کودکان عادی فارسی زبان 2 تا 4 ساله صورت گرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع مقطعی و توصیفی - تحلیلی است. آزمودنی های این پژوهش تعداد 128 دختر و پسر 24 تا 48 ماهه تک زبانه فارسی زبان و فاقد هر نوع اختلال شدید شنوایی, بینایی, جسمانی, ذهنی, گفتار و زبان, عاطفی - روانی, ساختاری و کارکردی در تولید کننده های گفتاری هستند که به صورت تصادفی ساده از مهد کودک های مناطق مختلف شهر تهران انتخاب شدند. ابزار این پژوهش, آزمون محقق ساخته فرآیندهای واجی, متشکل از 43 واژه یک تا چهار هجایی شامل تمام واج های زبان فارسی است که توسط آن فرآیندهای واجی کودکان در مقوله های ساخت هجا, جانشینی همخوان, جانشینی واکه, همگونی کامل, جابجایی, و سایر فرآیندها جمع آوری و بررسی می شود. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل, من ویتنی, تحلیل واریانس یک طرفه و کروسکال والیس تحلیل شد.یافته ها: در هیچ یک از فرآیندهای واجی, تفاوت معناداری بین دخترها و پسرها مشاهده نشد (p>0.005), اما فرآیندهای واجی با افزایش سن روند رو به کاهش داشتند که این کاهش در فرآیندهای ساخت هجا (p<0.001), جانشینی همخوان (p<0.001), جانشینی واکه (p=0.003) و همگونی کامل (p=0.031) معنادار بود.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق حاکی از آن است که تفاوت جنسی تاثیری بر چگونگی فرآیندهای واجی ندارد. اما با افزایش سن فرآیندهای واجی رو به کاهش می روند که می تواند نشانگر رشد ادراکات واجی و تسلط بیشتر کودکان گروه های سنی بالاتر بر نحوه تلفظ لغات باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیرازی، طاهره سیما، مهدی پورشهریور، نیره، مهری، آذر، و رهگذر، مهدی. (1388). بررسی فرآیندهای واجی کودکان فارسی زبان 2 تا 4 ساله. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 10(1 (مسلسل 37))، 17-23. SID. https://sid.ir/paper/43464/fa

    Vancouver: کپی

    شیرازی طاهره سیما، مهدی پورشهریور نیره، مهری آذر، رهگذر مهدی. بررسی فرآیندهای واجی کودکان فارسی زبان 2 تا 4 ساله. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1388؛10(1 (مسلسل 37)):17-23. Available from: https://sid.ir/paper/43464/fa

    IEEE: کپی

    طاهره سیما شیرازی، نیره مهدی پورشهریور، آذر مهری، و مهدی رهگذر، “بررسی فرآیندهای واجی کودکان فارسی زبان 2 تا 4 ساله،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 10، no. 1 (مسلسل 37)، pp. 17–23، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43464/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button