مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,734
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

567
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه فشار روانی با رضامندی زناشویی در والدین کودکان عقب مانده ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 46

چکیده

 هدف: این تحقیق به منظور بررسی رابطه میزان فشار روانی با رضامندی زناشویی در والدین کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر انجام شد.روش بررسی: روش پژوهش در این تحقیق مقطعی مقایسه ای است. نمونه های پژوهش شامل دو گروه 40 نفری از والدین کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر (20 پسر و 20 دختر) و والدین کودکان عادی می باشند که به شیوه خوشه ای و تصادفی ساده از مناطق 1, 5, 15 و 18 آموزش و پرورش تهران برای گروه والدین کودکان عقب مانده ذهنی و همتاسازی با آنها برای والدین کودکان عادی, از طریق مراجعه به مدارس وابسته به سازمان کودکان استثنایی و مدارس عادی شهر تهران انتخاب شدند. جهت انجام پژوهش, دو پرسشنامه منبع استرس و رضامندی زناشویی انریچ اجرا گردید. نتایج با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل, همبستگی پیرسون و آنالیز کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین فشار روانی و رضامندی زناشویی والدین کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر رابطه معنی داری وجود دارد (P=0.001). همچنین والدین کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر فشار روانی بیشتری را نسبت به والدین کودکان عادی تحمل می کنند (P=0.001). در عین حال, والدین کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر نسبت به والدین کودکان عادی از رضایت زناشویی پایین تری برخوردارند (P=0.021).همچنین, نتایج نشان داد که همبستگی بین دو متغیر فشار روانی و رضامندی زناشویی والدین کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر منفی است (r=-0.57) بدین مفهوم که با افزایش فشار روانی, رضامندی زناشویی به طور معناداری کاهش می یابد.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق مبین این نکته است که افزایش فشار روانی والدین, تحت تاثیر حضور کودک عقب مانده ذهنی آموزش پذیر, منجر به کاهش رضامندی زناشویی والدین شده است. به عبارتی, رضامندی زناشویی را می توان تابعی از وجود کودک عقب مانده ذهنی در خانواده تلقی نمود. لذا با برگزاری جلسات آموزش و مشاوره جهت والدین کودکان عقب مانده ذهنی, می توان راه های کاهش استرس را به آنها آموزش داد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

دینی ترکی، نوراله، بهرامی، هادی، داورمنش، عباس، و بیگلریان، اکبر. (1385). رابطه فشار روانی با رضامندی زناشویی در والدین کودکان عقب مانده ذهنی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 7(4 (مسلسل 27))، 41-46. SID. https://sid.ir/paper/43478/fa

Vancouver: کپی

دینی ترکی نوراله، بهرامی هادی، داورمنش عباس، بیگلریان اکبر. رابطه فشار روانی با رضامندی زناشویی در والدین کودکان عقب مانده ذهنی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1385؛7(4 (مسلسل 27)):41-46. Available from: https://sid.ir/paper/43478/fa

IEEE: کپی

نوراله دینی ترکی، هادی بهرامی، عباس داورمنش، و اکبر بیگلریان، “رابطه فشار روانی با رضامندی زناشویی در والدین کودکان عقب مانده ذهنی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 7، no. 4 (مسلسل 27)، pp. 41–46، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43478/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button