Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,333
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دانش، نگرش و مهارت های زیست محیطی معلمان آموزش دوره ابتدایی استان مازندران

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 117

چکیده

 بروز معضلات زیست محیطی و روند فزاینده آن, موضوع بحث بسیاری از صاحب نظران علوم اقتصادی و اجتماعی است. افزایش خطر ابتلا به بیماریها, مشاجرات عمومی درباره تنزل امنیت غذایی و بالا رفتن سطوح آلودگی و انحطاط محیط زیست, چالشهای فراروی جوامع است. آنچه در این زمینه قابل تامل است نقش و اثری است که نظامهای آموزشی در آموزش رفتارهای زیست محیطی در کاهش این بحرانها دارند. اما مهمتر از همه بررسی رفتارهای زیست محیطی معلمان این دوره است. نظام آموزش عمومی و نقش عنصر معلم در فرآیند آموزش رفتارهای مناسب زیست محیطی می تواند وسیله ای برای تغییر دانش, نگرش و مهارتهایی باشد که نسل آتی, برای رویارویی با این بحرانها بدان نیازمند است. لذا این پژوهش به بررسی رفتارهای زیست محیطی معلمان آموزش دوره ابتدایی در ابعاد دانش, نگرش و مهارت می پردازد.روش این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سنجش رفتار زیست محیطی است. پرسشنامه به روی 383 نفر از معلمان دوره ابتدایی اجرا شده است. نتایج پژوهش گویای این است که بیش از 69 درصد از معلمان آموزش دوره ابتدایی نگرشی کاملا موافق یا موافق نسبت به رفتارهای مناسب زیست محیطی دارند. داده ها همچنین نشان می دهند که دانش معلمان درباره رفتارهای زیست محیطی متوسط بوده است. سرانجام اینکه در حدود 72 درصد از معلمان آموزش دوره ابتدایی اعلام داشتند که به طور معمول مهارتهای مربوط به حفظ محیط زیست را دارند. اما از نظر جنسیتی نگرش مثبت زیست محیطی معلمان زن بیشتر از معلمان مرد است و دانش زیست محیطی معلمان مرد بیشتر از معلمان زن است. در حالی که از نظر مهارتها اختلاف معنادار میان دو گروه معلمان مرد و زن مشاهده نشده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صالحی عمران، ابراهیم، و آقامحمدی، علی. (1387). بررسی دانش, نگرش و مهارت های زیست محیطی معلمان آموزش دوره ابتدایی استان مازندران. تعلیم و تربیت، 24(3 (مسلسل 95))، 91-117. SID. https://sid.ir/paper/435800/fa

Vancouver: کپی

صالحی عمران ابراهیم، آقامحمدی علی. بررسی دانش, نگرش و مهارت های زیست محیطی معلمان آموزش دوره ابتدایی استان مازندران. تعلیم و تربیت[Internet]. 1387؛24(3 (مسلسل 95)):91-117. Available from: https://sid.ir/paper/435800/fa

IEEE: کپی

ابراهیم صالحی عمران، و علی آقامحمدی، “بررسی دانش, نگرش و مهارت های زیست محیطی معلمان آموزش دوره ابتدایی استان مازندران،” تعلیم و تربیت، vol. 24، no. 3 (مسلسل 95)، pp. 91–117، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/435800/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا