مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,373
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

696
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل تسهیل کننده و موانع ارایه خدمات سلامتی در زمان وقوع بلایای طبیعی

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 30

چکیده

 هدف: بحران های ناشی از بلایای طبیعی به علت قطع روند طبیعی زندگی, آثار ناگواری مانند مرگ و میر, جراحت, از کارافتادگی, تخریب تشکیلات اجتماعی و ایجاد حجم زیادی از نیازهای انسانی, مانند کمک های اولیه و خدمات پزشکی, نیازمند مدیریتی توانمند و هماهنگ در سطوح مسولین و نهادهای اجرایی است. در مراحل اولیه بلایا خدمات سلامتی عامل اصلی بقا هستند. از آنجایی که بلایا تاثیر چشمگیری بر بهداشت, سلامت عمومی و رفاه جامعه آسیب دیده می گذارد, لذا بررسی موانع و عوامل تسهیل کننده خدمات سلامتی در زمان وقوع بلایا بسیار حایز اهمیت بوده و در این مقاله سعی شده است بر اساس تجربیات ارایه دهندگان خدمات سلامتی در بلایا به بررسی عوامل بازدارنده و تسهیل کننده در ارایه خدمات سلامتی در زمان وقوع بلایا پرداخته شود.روش بررسی: پژوهش حاضر به روش گراندد تئوری انجام شد. نمونه ها 14 نفر شامل پرستار, روانپزشک, مددکار, روانشناس, پزشک عمومی, کارشناس بهداشت,اپیدمیولوژیست و دو نفر از اهالی بم بودند. از مصاحبه های نیمه ساختار یافته برای جمع آوری داده ها استفاده شد. کلیه مصاحبه ها ضبط و سپس کلمه به کلمه دست نویس شد تا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق به روش استراوس و کوربین صورت گرفت.یافته ها: عوامل انسانی, هماهنگی, امکانات و تجهیزات, مشکلات مدیریتی و فرهنگی و اطلاعاتی با کدهایی مثل کمبود نیروی متخصص, عدم هماهنگی, کمبود نیرو و تجهیزات, خود محوری, نبود اطلاع رسانی و... به عنوان موانع و عوامل بازدارنده ارایه خدمات سلامتی توسط مشارکت کنندگان مطرح شدند. عوامل تسهیل کننده ارایه خدمات سلامتی شامل مدیریت, خدمات فرهنگی – آموزشی, نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات با کدهای مدیریت واحد, لزوم هماهنگی, اهمیت حمل مصدوم, لزوم توجه به مسایل فرهنگی, لزوم وجود پزشک و پرستار, تامین نیازها بر اساس فرهنگ و... توسط مشارکت کنندگان مطرح شدند.نتیجه گیری: شرکت کنندگان در این مطالعه معتقدند که بزرگترین مانع برای ارایه خدمات سلامتی در زمان وقوع بلایا یا عدم هماهنگی است که در عواملی مثل مدیریت, نیروی انسانی, تجهیزات و اطلاع رسانی به طور کامل مشهود بود و می توان با هماهنگی کاری و طی فرآیندی شامل بررسی سریع محل, فراخوان و اعزام گروهها, تامین و توزیع اطلاعات و ارزیابی مداوم عملکرد, خدمات کارآ, سریع و با کیفیت بالا به مردم منطقه آسیب دیده ارایه داد.  

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خانکه، حمیدرضا، محمدی، رخشنده، و احمدی، فضل اله. (1384). عوامل تسهیل کننده و موانع ارایه خدمات سلامتی در زمان وقوع بلایای طبیعی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 6(1(مسلسل 20))، 23-30. SID. https://sid.ir/paper/43604/fa

    Vancouver: کپی

    خانکه حمیدرضا، محمدی رخشنده، احمدی فضل اله. عوامل تسهیل کننده و موانع ارایه خدمات سلامتی در زمان وقوع بلایای طبیعی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1384؛6(1(مسلسل 20)):23-30. Available from: https://sid.ir/paper/43604/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا خانکه، رخشنده محمدی، و فضل اله احمدی، “عوامل تسهیل کننده و موانع ارایه خدمات سلامتی در زمان وقوع بلایای طبیعی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 6، no. 1(مسلسل 20)، pp. 23–30، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43604/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا