Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,642
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,886
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی آسیب دیده شنوایی

صفحات

 صفحه شروع 76 | صفحه پایان 85

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی آسیب دیده شنوایی انجام شد.روش بررسی: این پژوهش, یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه شاهد بود. در این پژوهش 30 پسر آسیب دیده شنوایی که به روش نمونه گیری دردسترس از مراکز پیش دبستانی شهرستان ورامین و قرچک انتخاب شده بودند, شرکت داشتند. آزمودنی ها به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش, بازی درمانی گروهی را در 12 جلسه دریافت کردند, درحالی که به گروه شاهد این آموزش ارائه نشد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش آزمون ماتریس های پیشرونده ریون رنگی و مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی بود. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بازی درمانی گروهی اثر معناداری بر مهارت های اجتماعی کودکان آسیب دیده شنوایی داشت (p<0.001). همچنین نتایج بیانگر اثر مثبت و معنادار بازی درمانی گروهی بر همه خرده مقیاس های مهارت اجتماعی (مشارکت, ابراز وجود و مهار خود) در این کودکان بود (p<0.001).نتیجه گیری: بازی درمانی گروهی می تواند مهارت های اجتماعی کودکان آسیب دیده شنوایی را بهبود بخشد؛ بنابراین, برنامه ریزی برای بازی درمانی به کودکان آسیب دیده شنوایی اهمیت ویژه ای دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

موللی، گیتا، جلیل آبکنار، سیده سمیه، و عاشوری، محمد. (1394). بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی آسیب دیده شنوایی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 16(1)، 76-85. SID. https://sid.ir/paper/43612/fa

Vancouver: کپی

موللی گیتا، جلیل آبکنار سیده سمیه، عاشوری محمد. بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی آسیب دیده شنوایی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1394؛16(1):76-85. Available from: https://sid.ir/paper/43612/fa

IEEE: کپی

گیتا موللی، سیده سمیه جلیل آبکنار، و محمد عاشوری، “بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی آسیب دیده شنوایی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 16، no. 1، pp. 76–85، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43612/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا