مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,116
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

208
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین الگویی برای سنجش نیازهای آموزشی- حرفه ای مروجین کشاورزی در استان فارس

صفحات

 صفحه شروع 241 | صفحه پایان 254

چکیده

 نظر به گسترش علوم کشاورزی و ارایه نوآوری و تکنولوژِی های جدید از سوی محققان و کارشناسان کشاورزی, آموزش ضمن خدمت مروجین کشاورزی به منظور به هنگام نگهداشتن توان فنی- حرفه ای آنان, امری ضروری است. انچه در این راستا مهم به نظر می رسد کیفیت برنامه های آموزشی فوق الذکر می باشد. اصولا اولین گام و شاید مهمترین مرحله در فرایند برنامه ریزی آموزشی دوره های آموزش ضمن خدمت مروجین, سنجش نیازهای آموزشی- حرفه ای آنان است. چه بازدهی مطلوب این دوره ها در گرو اجرای صحیح عملیات بررسی نیازهای آموزشی- حرفه ای است. هدف از تحقیق حاضر معرفی یک روش فراگیر در بررسی, جمع آوری و اولویت بندی نیازهای مذکور می باشد. در این تحقیق پس از مطالعه گسترده نیازهای آموزشی- حرفه ای مروجین کشاورزی به طور نظری مدلی طراحی شد. سپس با استفاده از روشهای کاربردی در تهیه ابزارهای روانشناسی, مدل فوق آزمون گردید. برای دستیابی به این هدف جامعه آماری کلیه مروجین کشاورزی, سرپرستان ترویج و مراکز خدمات کشاورزی و آموزشگران دوره های آموزش ضمن خدمت مروجین کشاورزی بود که از طریق نمونه گیری تصادفی دو مرحله ای تعداد60 نفر مروج کشاورزی, 30 نفر سرپرست ترویج و 20 نفر مدرس برگزیده شدند. ابزار سنجش دو نوع پرسشنامه مخصوص مروجین, سرپرستان و آموزشگران ترویج بود که اعتبار ظاهری آنها با استفاده از نظرات چهار تن از اساتید ترویج و آموزش کشاورزی و دو تن از کارشناسان مجرب ترویج کشاورزی سازمان کشاورزی استان فارس مورد تایید واقع شد. همچنین جهت تایید پایایی پرسشنامه ها از روش بازآزمایی استفاده گردید. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که برای تعیین و اولویت بندی نیازهای آموزشی- حرفه ای مروجین باید از نظرات سه گروه مروجین, سرپرستان و آموزشگران در سه بعد اهمیت, دانش و کاربرد نیازهای آموزشی استفاده کرد. همچنین بخش دیگری از یافته های تحقیق نشان می دهد که ضرایب 1, 2 و 3 به ترتیب برای دیدگاه مروجین, سرپرستان و آموزشگران در خصوص دسته بندی نیازهای مذکور مناسب است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حاجی میررحیمی، سیدداوود، و زمانی، غلامحسین. (1381). تدوین الگویی برای سنجش نیازهای آموزشی- حرفه ای مروجین کشاورزی در استان فارس. علوم کشاورزی ایران، 33(2)، 241-254. SID. https://sid.ir/paper/436204/fa

Vancouver: کپی

حاجی میررحیمی سیدداوود، زمانی غلامحسین. تدوین الگویی برای سنجش نیازهای آموزشی- حرفه ای مروجین کشاورزی در استان فارس. علوم کشاورزی ایران[Internet]. 1381؛33(2):241-254. Available from: https://sid.ir/paper/436204/fa

IEEE: کپی

سیدداوود حاجی میررحیمی، و غلامحسین زمانی، “تدوین الگویی برای سنجش نیازهای آموزشی- حرفه ای مروجین کشاورزی در استان فارس،” علوم کشاورزی ایران، vol. 33، no. 2، pp. 241–254، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/436204/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button