مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,056
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

633
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی «آزمون دایکوتیک کلمات هم قافیه آمیخته»

صفحات

 صفحه شروع 234 | صفحه پایان 241

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی آزمون دایکوتیک کلمات هم قافیه آمیخته در جمعیت هنجار 25-18 ساله فارسی زبان انجام گرفته است.روش بررسی: نسخه فارسی آزمون حاضر, از 15 جفت کلمه تک هجایی هم قافیه تشکیل و در قالب 4 لیست 30 تایی تنظیم شده است. کلمات هر جفت به طور هم زمان یکی به گوش چپ و دیگری به گوش راست ارائه و منجر به درک یک مفهوم آمیخته منفرد می شوند. پس از انتخاب مواد آزمون از فرهنگ فارسی معین براساس معیارهای موردنظر و جفت کردن کلمات هم قافیه, روایی محتوایی با نظرسنجی از 10 کارشناس خبره و از طریق روش لاوشه به دست آمد و جفت کلمات با روایی بالا انتخاب و فهرست آزمون تنظیم گردید. سپس, کلمات هر فهرست به صورت دایکوتیک روی لوح فشرده ضبط گردید. درادامه, مطالعه حاضر روی 124 فرد هنجار راست دست (68 زن و 56 مرد) در محدوده سنی 25-18 سال اجرا و نتایج در فرم های امتیازدهی طراحی شده ثبت گردید. به منظور بررسی پایایی آزمون پس از دو هفته از اجرای اولیه, 15 نفر از افراد دوباره مورد ارزیابی قرارگرفتند.یافته ها: بین میانگین امتیازات گوش راست و چپ تفاوت معنادار مشاهده شد (p<0.001). شاخص روایی محتوا (CVR) برای هر آیتم آزمون بین 0.8 تا 1, ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون-بازآزمون 0.83 (p<0.001) و آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون رده ای (ICC) برای پایایی بین لیست های آزمون به ترتیب 0.81 و 0.84 به دست آمد و بین لیست ها همبستگی معنی دار مشاهده گردید.نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده, نسخه فارسی آزمون حاضر از روایی محتوایی و پایایی خوبی برخوردار است و می تواند در تشخیص عملکرد جسم پینه ای, سوبرتری نیمکره های مغزی و ارزیابی پردازش شنیداری مفید باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قنبری، نسرین، لطفی، یونس، ناظری، احمدرضا، بخشی، عنایت اله، موسوی، عبداله، مهرکیان، سعیده، و خدیو، اسما. (1394). ساخت و بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی «آزمون دایکوتیک کلمات هم قافیه آمیخته». آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 16(3)، 234-241. SID. https://sid.ir/paper/43666/fa

    Vancouver: کپی

    قنبری نسرین، لطفی یونس، ناظری احمدرضا، بخشی عنایت اله، موسوی عبداله، مهرکیان سعیده، خدیو اسما. ساخت و بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی «آزمون دایکوتیک کلمات هم قافیه آمیخته». آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1394؛16(3):234-241. Available from: https://sid.ir/paper/43666/fa

    IEEE: کپی

    نسرین قنبری، یونس لطفی، احمدرضا ناظری، عنایت اله بخشی، عبداله موسوی، سعیده مهرکیان، و اسما خدیو، “ساخت و بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی «آزمون دایکوتیک کلمات هم قافیه آمیخته»،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 16، no. 3، pp. 234–241، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43666/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button